It's Golden - Isolation Years (2003)
Cover the Distance - Isolation Years (2005)
Sign Sign - Isolation Years (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Typisk svensk, typisk EP

Svenskene leder fortsatt skandinavisk mesterskap i alternativ country.

Typisk indiepop er å slippe EPer innimellom albumutgivelser for å holde interessen oppe. Sånn har bandene muligheten til å få radiospilling også en stund etter at plata slippes. Men så er det også slik at låtene i tillegg til tittellåta som er hentet fra denne plata ofte vekker størst interesse hos fansen, som selvfølgelig samler på alt. Det er ofte en grunn til at disse låtene ikke fikk plass på albumutgivelsen. Svenske Isolation Years Frosted Minds EP er en slik utgivelse.

Isolation Years slapp plata It's Golden våren 2003, og har tidligere fått oppmerksomhet i Norge med Inland Traveller (2001) og hiten Talking Backward Masking Blues. De viser fengende og kommersiell appell på tittellåta og (I Sat On a) Garbage Bin, hvor de kan minne om sine landsband The Plan og David & The Citizens, men i sum er dette likevel umiskjennelig svensk alternativ countrypop på et godt nivå. Vokalist Jakob Nyström (som en kuriositet heter gitaristen Jakob Moström) er "typisk svensk": Imponerende amerikansk klang i uttrykket, samtidig som du har en sterk mistanke om at han er nettopp svensk.

Selv om dette ikke er en oppsiktsvekkende EP-utgivelse (sjekk heller ut debuten), holder dette til å være nok et eksempel på at svenskene ligger et par hakk foran oss når det gjelder denne alternativ country/singer-songwriter bølgen som herjer i begge land. Christian Kjellvander, Kristofer Åström og Isolation Years er vassere enn Thomas Dybdahl, Frode Fivel og Cinnamoon, spesielt når det gjelder å være tro mot sine inspirasjonskilder i americana-sjangeren i USA lyd- og stemningsmessig. Men vi tar innpå.

Ghostface Killah - Bulletproof Wallets

(Epic)

En gang i tiden var Wu-Tang banebrytende. Dømmer man ut fra GFKs nye plate har de gått over til å lage helt vanlig, rett fram jævlig bra musikk.