Dubbing Around
Unlimited Dub

King Tubby
Moritz von Oswald Trio

Sløy dub

Re-utgivelse av en samling dub-låter, som bør tilfredsstille de fleste som setter pris på sløye, jamaicanske rytmer.

Noe musikk er veldig vanskelig å skrive om. Jeg snakker ikke om musikk man aldri har hørt maken til, snarere det motsatte. Noen mener jo at det er tøv å beskrive musikk i det hele tatt, noe som jo er forståelig nok, men det kan jo være greit å sette ord på hva man liker og ikke liker noen ganger. Jeg synes i hvert fall det er hyggelig å diskutere musikk med andre – så lenge det ikke er folk som sier at "rap er ræva" eller at Bob Dylan ikke kan synge, selvsagt. Men disse personene er jo kroneksempler på hva som kan skje om man ikke vet hvordan man skal beskrive musikk, så kanskje musikalske ord og uttrykk ikke er så dumt likevel…?

Uansett – noe musikk er vanskelig å skrive om. Foran meg ligger coveret til Bullwackies All Stars, og deres re-utgivelse av platen Dub Unlimited, som opprinnelig kom ut i 1976. Som tittelen hinter om, så er dette vaskeekte, jamaicansk dub. I likhet med roots reggae, så synes jeg det er vanskelig å beskrive musikken, fordi det egentlig ligner veldig mye annet i samme sjanger. Liker man reggae, så liker man reggae, og liker man dub, så liker man dub. De fleste som liker én av disse to musikkformene liker jo forøvrig også den andre, og selv er jeg absolutt blant disse.

Dub Unlimited er heller ikke noe unntak – gjennom ti gode remixer får vi servert sløy og fin dub, stort sett instrumentalt, men med innslag av kvinnevokal på låtene Disco Dub og Hurricane Not I. Dette er to nesten identiske remixer av en eldre låt kalt Disco Reggae, og akkurat det er litt negativt. Siste versjon er kanskje en smule tyngre, med litt andre lydeffekter, men det er så og si umulig å høre forskjell. Likevel – fint er det. Ellers på platen er det som så ofte ellers i denne sjangeren funky gitarriff, tunge basslinjer, diverse lyd- og rytmeeffekter og keyboard/synthesizer som preger lydbildet.

Dub Unlimited er visstnok en samling syvtommere og tolvtommere, opprinnelig utgitt på diverse selskaper, for så å bli mikset sammen av selveste King Tubby – dub-legenden framfor noen. Noen vil kanskje synes at det blir litt ensformig i lengden, men som sagt – liker man dub, så vil man helt sikkert like dette også. Platen holder jevn kvalitet fra start til mål, og anbefales herved til alle dub-entusiastene blant !Hissigs lesere.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo