Soul II Soul
Neneh Cherry

Deep Down & Dirty - Stereo MC's (2001)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Mono

Stereo MC's sliter med kreativiteten og gjør et forsøk på å tilfredsstille med dette oppgulpet fra de fire foregående skivene.

Jeg kjente marginalt til Stereo MC's før de varmet opp for U2 på Valle Hovin i 1993 - det skulle tross alt ganske mye til å komme unna hittene Elevate My Mind, Step It Up, Ground Level, Creation og Connected på begynnelsen av 90-tallet. For min del var det først etter konserten at jeg gikk til innkjøp av Connected-skiva. Det skulle vise seg å være relativ håpløs timing å fatte interesse for Stereo MC's på denne tida, for det var ikke mange månedene etter at Connected gjorde sitt på singellistene at gruppa ble borte - og forble borte inntil de gjenoppstod i 2001 med utgivelsen av deres seneste album Deep, Down & Dirty.

Det er sjelden en god taktikk å forsvinne i seks-sju år i popuniverset, for så å dukke opp med tilnærmet nøyaktig samme lydbilde som tidligere og betrakte det som et comeback. Det er vel ingen underdrivelse å hevde at gjenopplivingen til Stereo MC's ikke bød på de nyskapende elementene mange hadde forventet - gruppa var tross alt med på å sparke den britiske rap/hiphop/rave/techno-scenen opp av undergrunnen på slutten av 80-tallet. Deep, Down & Dirty ble lansert med brask og bram, mens en hel musikkverden trakk på skuldrene og Stereo MC's fikk øyensynlig sitt nådestøt. Betrakt derfor utgivelsen av Retroactive som en siste hilsen fra The Head og Rob B, og et siste forsøk fra plateselskapet å cashe inn på fordums tider.

Retroactive byr på en nokså tilfeldig sammensatt gjennomgang av de fire skivene Stereo MC's har gitt ut siden debutlangspilleren 33-45-78 i 1989. Oppsamlingsheatet hviler sterkt på singelutgivelsene fra albumene, og de aller fleste låtene er å finne i originalversjon bortsett fra et par singelmikser og radioversjoner. Det er med andre ord veldig lite nytt å hente her for dem som har fulgt bandet gjennom fire album. Det mest interessante sporet for musikknerdene blant oss er det siste sporet på skiva; Move It, som er den første singelen gruppa slapp under navnet Stereo MC's & Cesare i 1988. Cesare stakk umiddelbart etter utgivelsen for å gjøre solokarriere...

Utover dette er det ingenting av interesse å melde fra Retroactive. Jeg har vanskelig for å finne argumenter for at hele fem spor er hentet fra Deep, Down & Dirty, som ikke bare er den nyeste skiva, men også blant de svakeste i utvalget. Det er gjennombruddssingelen Elevate My Mind fra Supernatural og de øvrige låtene hentet fra samme langspiller og den påfølgende Connected som er i et kvalitetsmessig tetskikt på Retroactive. Av sporene som er hentet fra Deep, Down & Dirty er det egentlig bare Sofisticated som er av mild interesse, men som ikke kan måle seg med utgivelsene fra gruppas glansdager på begynnelsen av 90-tallet.

Det er ikke mange vanntette argumenter som støtter innkjøp av Retroactive. Hvis man allerede har sneiet innom Supernatural og Connected er det ingen grunn til å plukke opp denne utgivelsen. Deler av utvalget på plata er av høy kvalitet og fortjener bedre karakter, men sammensetningen av dette albumet og energien som er lagt i å finne interessant materiale samler ikke mange poeng i min bok. Jeg lander på en tvilende midt-på-treet-karakter og avsluter med følgende henstilling til leserne: Dersom Stereo MC's glimrer med sitt fravær i platesamlingen er det bedre å ta med seg nice price-versjoner av de tidligere albumene enn å satse på dette oppsamlingsheatet.

Efrim Manuel Menuck - Plays "High Gospel"

(Constellation)

Tung og schizofren debut av Godspeed You! Black Emperor-medlemmet Efrim Manuel Menuck.