Spank Rock
Beirut

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Here comes music

Balkan Beat Box tvinger frem sommerstemningen med sitt svært humørløftende mas.

Denne anmeldelsen kunne fort ha blitt helt annerledes.

Se for deg et scenario der du sitter inne i et knøttlite rom, i et kvalmende skittent kollektiv. Ute regner det, og du har en viktig avtale om kort tid. Paraplyen lar seg selvsagt ikke finne, selv om du vet med hundre prosent sikkerhet at den befinner seg på rommet ditt. Mens du løper febrilsk rundt på dine møkkete 6 kvadratmeter, klarer du selvfølgelig å velte kaffekoppen utover gulvet og alt som ligger der. (Teppegulv, selvfølgelig.) Irritasjonen stiger, og musikken som kommer fra høyttalerne virker plutselig ulevelig høy og masete. Du prøver å dempe den, men siden maskinen din jobber med hundre andre ting på en gang, henger alt seg opp, og musikken lar seg verken dempe eller fjerne.

Hvis låta som spilles i dette øyeblikket er Balcasio av Balkan Beat Box, må jeg si at jeg beundrer den som kommer seg gjennom situasjonen uten å måtte knuse noe.

Heldigvis er ikke dette en situasjon jeg trenger å forholde meg til nå. Jeg sitter på en strand i Sør-England, været er upåklagelig, jeg har fri, og jeg savner ingen viktige eiendeler. Og den der Balcasio - den er ganske så fin den!

Jeg må si jeg stiller ganske svakt når det kommer til å skrive om bakgrunnen og inspirasjonskildene for denne musikken. Jeg kan knapt plassere Balkan på kartet, og jeg har foreløpig et noe anstrengt forhold til reggae og worldmusikk. Men at det er hipt å svinge seg til Balkan-inspirert musikk om dagen, det har jeg fått med meg. Beirut og Gogol Bordello er noen av artistene som knyttes til denne Balkanbølgen, og til og med i Norge arrangeres det kvelder der man møtes for å danse til sigøynerrytmer; på klubbkonseptet Balkan Beat Party.

Det er altså et veldig passende tidspunkt for BBB å slippe sitt andre album. Deres første, selvtitulerte plate kom i 2005, og da kunne lydbildet beskrives som et travelt sammensurium av brassinstrumenter, elektroniske beats, arabisk og bulgarsk sang, haner som galer, rapping, diverse strengeinstrumenter og mye, mye mer. Denne beskrivelsen funker også nokså bra når vi snakker om Nu Med. Denne gangen har faktisk bandet vært så rause at de har valgt å avbilde de involverte instrumentene på coveret, noe jeg er veldig fornøyd med. Det betyr at jeg kan slippe lett unna, og henvise til coveret når det er snakk om instrumenteringen.

Akkurat som det er vanskelig å ramse opp alle instrumenter du finner i denne musikken, vil også en komplett liste over alle medvirkende artister i dette prosjektet blitt truende lang. Men basen i BBB, består av duoen Ori Kaplan og Tamir Muskat, som begge har fortid sammen fra bandet Firewater. Ori Kaplan er også tidligere medlem av Gogol Bordello. Med seg har de Tomer Yosef, som står for vokal, pluss en hel rekke andre musikere som stiller opp når de er ønsket. Både Kaplan og Yosef, er født i Israel, og holder nå til i Brooklyn. Denne geografiske kontrasten gjenspeiler seg i musikken, og med rock, reggae og hiphop som grunnlag, fusjonerer de tradisjonell musikk hentet fra forskjellige land rundt Middelhavet, med elektroniske beats og NYC-gatesmarthet.

Albumet åpner med Keep 'em Straight, der et jublende publikum setter tonen. Ryktene skal ha det til at BBB er en unik opplevelse live, med sirkuslignende sceneopptredener, som kan vare opptil 2-3 timer. Etter å ha hørt dette albumet, tviler jeg ikke et sekund på at disse ryktene medfører riktighet. Energinivået holdes på topp gjennom hele albumet, og ja: masete kan til tider være et beskrivende ord. Men maken til humørløftende mas skal du lete lenge etter.

Den største forskjellen mellom dette albumet og deres første, er at de har lagt mer fokus på vokal denne gangen. Dette er med på å holde på lytterens oppmerksomhet og humør, der lange instrumentale låter av dette slaget fort kan skifte fra fengende til slitsomt. Låtene er også mer komprimerte og klappevennlige denne gangen, noe iallfall jeg setter stor pris på.

Hermetico, Delancy og Joro Boro er eksempler på låter det skal godt gjøres å slippe unna dersom du er invitert til fest hos meg i sommer. Blir det for slitsomt for deg, må jeg nok dessverre be deg gå et annet sted.

Noe som også er verdt å nevne er at på Pachima mestrer de det usannsynlige kunststykket å ha med industrielle Rammstein-aktige gitarriff, som verken får meg til å rødme eller rynke på nesen. Dette prøvde de forøvrig også på forrige plate med låta Ya Man, uten like stort hell.

Jeg liker å komme med oppfordringer. Selv om ryktene om en kommende Louvin Brothers-film fortsatt ikke har nådd meg, har jeg ikke mistet troen på mine egne tips helt enda. Denne gangen henvender jeg meg til innehavere av skjenkesteder med uteservering. Jeg foreslår at dere skaffer dere dette albumet, og lar Nu Med bli for utepilsen i 2007 hva Airs Moon Safari var for Kaffe Latten i 1998-1999-2000, tjah - tok det noen gang slutt egentlig? En og annen lett irritabel person vil kanskje finne musikken for slitsom og stikke et annet sted. Dette er jo slettes ikke negativt - mer plass for oss sommerglade friskuser med andre ord. Et lite tilleggstips er at det kan være lurt å ikke fylle ølglassene helt opp. Erfaring har vist at det kan være vanskelig å sitte helt i ro, og skvulping kan forekomme.

Jo da, Balkan Beat Box krever sitt humør. Er du irritert, kan nok denne musikken være slitsom og irriterende. Men irritert skal man jo ikke være, og BBB er jo ikke så kjipe at de lager musikk tilpasset ampre sjeler. Dette er musikk for fest, sol og sommer. Og siden sommeren nå har ankommet, avslutter jeg med en linje fra Hermetico:

- Pick up Your Clapping Hands and Pay Attention!

Hunx and His Punx - Gay Singles

(True Panther)