Ganger
Karate
Tristeza

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lær deg å slappe av etter The Mercury Program!

Deilig innsovningsmusikk fra Floridas beste post-rock kvartett!

Florida-gruppa The Mercury Program ble etablert som trio i 1997 og fikk følge av Whitney Travisano to år senere. På den forrige mini-CDen All The Suits Began to Fall Off droppet gruppa all sang og satset i stedet på smakfull instrumentalmusikk med større vekt på estetikk enn eksperimentering.

Tequesta etabler en myk stemning som holder seg gjennom hele plata. Her er herlige elpiano, jazz-akkorder og vibrafoner som spiller vakre, azurblå bølgemønstre. Ikke rart det blir velklingende med hele tre vibrafonspillere! Også den sterkt ekkobelagte elektriske gitaren følger rolig med på alle mønstrene og pulsene som tidvis bringer tankene tilbake til Phillip Glass. Måten elpiano brukes på her kan også minne om Tom Coster på Santanas mest jazza plater, for eksempel Caravanserai (1972). Bak det hele jobber en meget kapabel rytmeseksjon - det er en nytelse å høre Dave Lebleus delikate og intrikate trommeinnfyll. Skarptrommene gjaller i veggen, selv om de ikke er mikset spesielt høyt. Plata skal ikke vekke deg, men hviske deg instrumentale vuggesanger i øret. Du merker nesten ikke at sporene skifter ettersom tempo og instrumentering er stort sett den samme hele tiden. Bruker du ikke plata til innsovning så kan den brukes på lange bilturer i ensomhet natten gjennom.

The Mercury Program er et hyggelig bekjentskap som byr på masse behagelig musikk som er som balsam på slitte nervetråder. Om det er noe som savnes her så er det spenningene og de store kontrastene, men det er mulig å male gode bilder med få farger på paljetten. Dette er typeriktig post-TNT jazz-rock for din hverdagslige hygge. Naturligvis er Tortoise en nær musikalsk referanse, men The Mercury Program er også et program med livets rett.

Stereolab - Sound-Dust

(Elektra)

Sjarmerende og vakre melodier, fullkommen produksjon. Perfekt pop!