Everything I've Got Belongs to You - live

The Saints
Donovan

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sår helgen

En liten skatt av akustisk rock er gjenutgitt til glede for de få.

En gang for lenge, lenge siden var Ed Kuepper med i et av Australias fineste rockeband. The Saints befant seg mellom den australske rock'n'roll tradisjonen og punken. De ga blant annet ut det fantastiske albumet Eternally Yours i 1978 (må ikke forveksles med låta som er med her). Siden den gang har Kuepper drevet med litt av hvert, blant annet en solokarriere. I 1990 kom Today Wonder ut. Nå finnes den på nytt i CD-hyllene, remastret med sju bonusspor.

For de som kjenner mannen best fra The Saints må jeg advare om at de ikke vil finne rock'n'roll eller punk her. Today Wonder er akustiske låter spilt inn sammen med trommis Mark Dawson. Innspilling og miksing gikk unna på kun to dager. Imponerende, men kanskje også en av grunnene til at skiva har såpass nerve. What You Don't Know er bare et eksempel på melodier som sniker seg på deg ettersom du blir kjent med Today Wonder. Dette er trist, men medrivende musikk.

Kuepper klarer å holde spenningen oppe gjennom hele plata, enten det er ballader eller kupunk-inspirerte låter. Låtene er nære og innimellom såre. Sår er også Kueppers stemme, som av og til berører Robert Smiths stil. Dette er musikk man både kan ha islender/lilla skjerf eller hatt/støvler til. Pretty Mary lukter svett mann i møkkete bil på støvete landevei. Selv om stil og stemme er ulik gir dette små assosiasjoner til 16 Horsepower. Tim Hardins If I Were a Carpenter er et annet vellykket og følelsesladet spor.

Som bonus på denne nyutgivelsen får man sju låter spilt inn for nederlandsk radio. Seks av dem er fra det opprinnelige albumet. I tillegg kommer I Am Your Prince/Told Myself som er fra de tidligste soloskivene. Radioinnspillingen gir inntrykk av hvordan denne duoen var live. Låtene høres enda klarere og mer hjerteskjærende ut. Stort sett sitter fremføringene som hamret inn i disken.

Ed Kuepper er en av rockens mange trofaste slitere, og har sikkert fortjent mer oppmerksomhet enn han har fått. Today Wonder selger nok ikke tusener her til lands denne gangen heller. Fordi som ønsker en liten akustisk hemmelighet de kan kose seg med på egenhånd eller med gode venner er den herved anbefalt.