DJ Shadow
Nurse With Wound

Out From Out Where - Amon Tobin (2002)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Et kosmisk kaninhull

Låtene på Isam skaper diskordianske eventyr i drømmende akkord.

I 1996 signerte Amon Tobin med selskapet Ninja Tune. Han hadde tidligere, i 1994-1995, gitt ut en rekke 12" singler med 9Bar Records i London. Med Ninja Tune har Amon gitt ut ti kritikerroste album, ni EP-er, og blant annet stått for musikk til kultfilmen Taxidermia og videospillet Splinter Cell: Chaos Theory. Dette er en artist som unnviker sjanger - hans musikks rekkevidde og dybde har gjort ham til en høyt ansett og respektert aktør både innen- og utenfor det elektroniske musikkmiljøet. I 2011 gir Amon Tobin ut tre album; et nytt Two Finger album, en remix av Chaos Theory soundtracket, og det nye albumet Isam. Det sistnevnte er et album som trekker karrieren hans videre i nyskapende og unike retninger.

Isam er et underfundig udefinerbart album. Det finnes ikke en sjanger som kan konservere dette kaoset av et eventyrlig og storslagent verk. Det er mer drømmelandskap enn lydlandskap, i den sanneste befatning. Låtene står som stemmer i en surrealistisk drøm og bryter med resten av albumet. Amon Tobins rytmiske trademark binder og samler albumet, og han har helt klart en unik sans for rytme. Hans brasillianske bakgrunn blander seg med den britiske elektroniske rytmekulturen, hvor det oppstår en mesh av drum'n bass, rytmiske innflytelser fra hjemlandet, diskordianske knepp og smell, og dub-aktige pulseringer. På Isam trekker Amon lyden opp etter rytmene og forlater deg med en vektløs følelse mellom øra.

Det er noe organisk og autentisk ved lyden; man finner svevende vokaler, dryppende vann, skjult rytmisk treverk, seige strykere, gitarspill, og lekne og bedagelige synther, samtidig som det elektronisk pisker rundt og maler verket med vrengte synther og andre knitrende og sprakende godsaker. Til tross for at man kan tenke seg til og identifisere instrumenter og lyder, så har ikke Amon brukt noen instrumenter. Han simulerer ikke-eksisterende futuristiske instrumenter som han selv sier i kommentarene på soundcloud.com, der Isam ligger ute i sin helhet.

Isam får en ekstra piff i form av diskordianske samplinger og knitrende surrealisme. Dette linker verket til artister slik som Nurse with Wound med lyd av det menneskelige og organiske, og gir albumet en autensitet. Amon Tobin har gjort det stort med dette albumet. Det er rett og slett musikk av og for en drøm.

High Llamas - Beet, Maize & Corn

(Duophonic / New Records)

High Llamas har lenge befunnet seg himmelhøyt oppe i Himalaya, men har likevel klart å nå nye høyder på Beet, Maize and Corn!