Radiohead
Magnet

Joe Maynard's Favourites - Poor Rich Ones (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Veteraner fra Bergen!!!

Poor Rich Ones nye EP er godt tidtrøyte, men ikke noe must.

Bergensband er liksom noe for seg selv; som regel lyser de opp norsk musikkliv med en livsflamme som er intens og til dels blendende, slik som The Aller Værste, Barbie Bones og Pogo Pops. På en annen side er de ulike bandkonstellasjonene oftest svært ustabile og munner ut i et svært kort livsløp. Sånn sett er det litt deilig å legge vantene på noe som jeg gjerne ønsker skal bli det mye omtalte "unntaket som bekrefter regelen".

Når Poor Rich Ones nå legger "All Those Present EP" på bordet, er det ikke bare for å gi nytere av fjorårets fullengder "Happy Happy Happy" et velsmakende mellommåltid - utgivelsen bærer også med seg bud om at det snart er ny skive er på gang, og at bandet således ser ut til å overleve Bergensviruset. Det er ikke sarkastisk ment, men dersom Poor Rich Ones etter planen klarer å slenge sin neste langspiller over salgsdiskene i august, så har de i følge gjennomsnittslevetid for band fra Bergen erobret retten til å benevne seg veteraner i miljøet med sine da fire CD’er siden 1996.

Således finner jeg ikke de fire sporene som utgjør "All Those Present" å være det mest interessante ved utgivelsen. For all del, de to nye kuttene "Drown" og "Habit", samt liveversjonene av "Leave" og "Circular World" holder gløden i det ulmende bålet. Førstnevnte kutt er noe vi nå kan referere til som ei låt av klassisk PRO-kvalitet, komplett med røffe gitarer over et pop-rammeverk og Williams sårspinkle stemme i samspill med en snart varemerkeaktig bruk av mellotron - finner du ikke noe i denne låta etter tre runder, tror jeg faktisk ikke PRO er noe for deg. "Circular World" tildeles på sin side ni deilige duvende minutter som viser at bandet så absolutt kan formidle sin vakre og ofte langstrakte melankoli live.

Bortsett fra dette tror jeg at bandets intensjon med utgivelsen er å holde liv i grua i fedrelandet frem til de har gjort unna den pågående promo-offensiven i Statene. Jeg er av den sterke formening at dersom man skal tyne tida mellom langspillerene med EP’er så bør det gjøres som Motorpsycho gjorde det med sine nå klassiske "Mountain EP" (1993) og "Another Ugly EP" (1994). Det er gode eksempler på EP'er med egne identiteter i en større sammenheng, noe "All Those Present" og alt for mange andre utgivelser i dette formatet strengt tatt ikke har. Oppsummeringsvis vil jeg derfor be deg om å høre "Drown" på P3 og originalversjonene av livesporene på sine respektive skiver fremfor å faktisk legge en femtilapp eller mer i denne utgivelsen.

Jeg drister meg dog til å låne noen velmenende ord fra den store W.S. fra Øyene i vest:
Poor Rich Ones - Live well and prosper.