cover

Will the Circle Be Unbroken

Nitty Gritty Dirt Band

2 x CD (1972) - Capitol / EMI Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Country

Stiler:
Country / Bluegrass / Countryrock / Honky Tonk

Spor:
Grand Ole Opry Song
Keep On the Sunny Side
Nashville Blues
You Are My Flower
The Precious Jewel
Dark as a Dungeon
Tennessee Stud
Black Mountain Rag
Wreck on the Highway
The End of the World
I Saw the Light
Sunny Side of the Mountain
Nine Pound Hammer
Losin' You (Might Be the Best Thing Yet)
Honky Tonkin'
You Don't Know My Mind
My Walkin' Shoes


Lonesome Fiddle Blues
Cannonball Rag
Avalanche
Flint Hill Special
Togary Mountain
Earl's Breakdown
Orange Blossom Special
Wabash Cannonball
Lost Highway
Doc Watson & Merle Travis: First Meeting (Dialogue)
Way Downtown
Down Yonder
Pins and Needles (In My Heart)
Honky Tonk Blues
Sailin' On to Hawaii
I'm Thinking Tonight of My Blue Eyes
I Am a Pilgrim
Wildwood Flower
Soldier's Joy
Will the Circle Be Unbroken
Both Sides Now
Foggy Mountain Breakdown
Warming Up for "The Opry" (talk)
Sunny Side (talk)
Remember Me

Referanser:
Flying Burrito Brothers
The Carter Family
The Beau Brummels

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


It was 30 years ago today...

Et høydepunkt i Nitty Gritty Dirt Bands karriere, og en milepæl for countryrocken.

Mot slutten av 60-tallet begynte flere artister fra ulike musikalske miljø å søke til Nashville og mot country-musikken. Buffalo Springfield, The Byrds' Sweetheart of the Rodeo (1968) og The Beau Brummels' Bradley's Barn fra samme år, The Flying Burrito Brothers' The Gilded Palace of Sin (1969) og senere Gram Parsons bidro alle til å korte ned avstanden mellom rock og country. De gjorde nybrottsarbeid vi fortsatt har glede av den dag i dag, selv om overløperne i sin samtid ikke alltid ble like godt mottatt, verken av publikum eller pressen. Det skulle en gjeng fra Long Beach endre på.

Nitty Gritty Dirt Band var i utgangspunktet et rockeband, men med ganske klare røtter til country-musikk. De spilte for første gang i Nashville i 1970, med blant andre gitarist Earl Scruggs og hans familie som publikum. Det skulle bli starten på et langvarig vennskap, og en nyttig døråpner mot andre artister. Med kontaktnettet til Scruggs-familien i ryggen og god hjelp fra produsent Bill McEuen kom de etterhvert i kontakt med levende legender som Doc Watson (gitar) og Roy Acuff (sanger, låtskriver), og dermed de innerste sirkler i datidens countryhoff. Tvilen i konservative kretser mot disse langhårede strandguttene var visstnok sterk, men den forsvant raskt da de merket hvor respektfulle og seriøse Nitty Gritty Dirt Band var i forhold til dette prosjektet. Det kan også høres i dag, 30 år senere, hvor mye varme og glede som ligger i denne innspillingen.

I løpet av det som må ha vært seks travle dager i 1971, på en to-spors analog opptaker, ble massive Will the Circle Be Unbroken spilt inn med blant andre Scruggs, Mother Maybelle Carter fra The Carter Family, Merle Travis og Roy Acuff. Resultatet ble 37 låter fra den amerikanske sangbokas edleste sider, et dokument som i denne nyoppussede utgaven er forlenget med fire kutt.

Dette er en ren gledesreise fra start til slutt. Det er ikke en bare en brobygger mellom genre og generasjoner, det er et monument over amerikansk folkemusikk. Den forrykende åpningen Grand Ole Opry Song setter standarden. Hylo Browns vise om det klassiske radioprogrammet er som en invitasjon inn en tidløs men forgangen tid. Her hylles Hank Williams, Roy Acuff, Ernest Tubbs, Uncle Dave Macon og alle de andre som sikret lørdagsunderholdningen på 40-50-tallet. Første del av Will the Circle Be Unbroken fortsetter da også som en ren hyllest, dog uten å stivne i gamle former. Gamlemor Carter synger fremdeles like strålende (Keep On the Sunnyside), Jimmie Driftwoods Tennessee Stud (senere gjort kjent av Johnny Cash) og Hank Williams' I Saw the Light og Honky Tonkin' er evige klassikere, og kanskje den vakreste låten av dem alle er Merle Travis' Dark as a Dungeon.

CD2 er i hovedsak instrumental, og innledes av åtte forrykende spor, der særlig samspillet mellom Earl Scruggs (banjo) og Vassar Clements (fele) stadig finner nye høyder. I tillegg får vi servert versjoner av Lost Highway (av Leon Payne, men mest kjent med Hank Williams), Hanks Honky Tonk Blues og ikke minst Carter Familys egen Will the Circle Be Unbroken, der nesten hele Nashville til slutt stemmer i. Avslutningsvis roes det hele ned, med kun Randy Scruggs og hans gitar som fremfører Joni Mitchells Both Sides Now.

Etter en slik omgang er fire bonusspor nesten overflødig, men det glemmes fort med feiende flotte Foggy Mountain Breakdown. Warming Up for "The Opry" og Sunny Side er dessuten kun litt småprat, og det etterlater den korte snutten Remember Me, som får æren av å runde av det hele.

Selv om platen i sin tid ble stilfestet som country-rock, er det 30 år senere vanskelig å spore rockedelen. Ved å tone ned det elektriske uttrykket bidro Nitty Gritty Dirt Band å oppnå respekt i Nashville, samtidig som de økte interessen for country-musikk for nye generasjoner.

Det eneste som trekker ned på denne utgaven er skuffende lite informasjon og tekst i omslaget, noe man kunne tatt seg bryet med å utbrodere når denne klassikeren nå gis ut på nytt, til glede for nok en generasjon musikkelskere.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Thelma & Clyde - White Line

(Karmakosmetix)

Mørk optimisme, massevis av driv og fremtidsassosiasjoner.

Flere:

Humanoid - Sessions 84-88
Giant Sand - proVISIONS