Neil Young

Popsongs From the Place Where the Woods Turn to Love - Ring (2001)
Ring & His Absinthe Cloud - Ring (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stuggpæn

Hva skjer i bibelbeltets kjellere? Se opp for Ring!

Da jeg virkelig begynte å interessere meg for musikk i første halvdel av 80-årene, hadde jeg en idé om at jeg på et eller annet tidspunkt ville ha lest og hørt så mye at jeg ville kunne påberope meg ha å stor peiling på musikk. Utover 80- og 90-tallet har jeg jobbet iherdig med å lese om og høre på musikk for å få denne peilingen, men jo mer kunnskap jeg tilegner meg, desto mer blir jeg klar over hvor lite jeg egentlig vet. Når det gjelder ny musikk og nye artister, har jeg forsonet meg med at jeg ikke kan vite om alt med en gang det skjer. Det som derimot er langt vanskeligere å svelge, er når det dukker opp artister som jeg synes at jeg burde ha visst om for lenge siden. Ring er en av disse.

Ring er et enmannsprosjekt av og med Kristiansandsbaserte Filip Ring Andersen, og etter hva jeg kan forstå fra hjemmesiden hans, har han gitt ut musikk siden 1997. Hvorfor i all videste verden har jeg aldri hørt om mannen før!?

Lunetic As You Are er en fire-spors utgivelse. Filip Ring Andersen synger med en stemme som farmoren min ville karakterisert som "stuggpæn",- altså både stygg og pen. Filip Ring Andersen høres ut som en blanding av en gråtkvalt Neil Young og en Howe Gelb i fistel. De fire sporene på ep'en er ganske sparsomt instrumentert og produsert, og Lunetic As You Are blir en nærmest akustisk utgivelse i et eller annet skjæringspunkt mellom country, lo-fi og skakk pop. Det skakke blir i grunnen ytterligere vektlagt gjennom (den bevisste eller ubevisste) skrivefeilen i Lunetic (med "e" i stedet for "a").

Alle låtene har fått sitt eget lille instrumentelle krydder: Tittelsporet har en kazoo-solo, andresporet, Tribute To Steel Guitars, har fått litt ekstra e-bow (tror det er det det må være) og noe som høres ut som en sitar. Tredjesporet, Dogs Barking For Peace, har fått en trompet som et melodibærende element, og det samme har avslutningssporet Quarrel Country Tune.

Lunetic As You Are er en samling slentrende, skakke og sjarmerende små melodier som nesten umerkelig sniker seg innpå deg. Og når melodiene først har satt seg i hodet ditt, slipper de ikke så lett taket. Ring er nok for sær til å noen sinne selge til gull, men han bør absolutt ut av kjelleren og opp i lyset. Liker du alt fra Will Oldham til Giant Sand, er det stor sjanse for at du vil like Ring.