Es
Kemialliset Ystävät
Kiila

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Frostlandet

Fra de dype psykedeliske finske skoger kommer Jukka Räisänen med toner fra en annen tid.

Sala-Arhimo er soloprosjektet til finske Jukka Räisänen. Han har turnert en del sammen med amerikanske Larkin Grimm, men kjennes kanskje av flere for sitt samarbeid med Islaja (han bidro på hennes vellykkede Palaa Aurinkoon fra 2005). Musikalsk er ikke dette soloprosjektet heller så veldig ulikt Islaja, uten hennes noe mer naivistisk lekne tilnærming. I et visst familiært slektskap med andre finske undergrunnsband som Es, Kemialliset Ystävät og Paavoharju driver Sala-Arhimo med minimalistisk skogsdroner, eksperimentelle folketoner og naturalistisk avantgarde. Og han gjør det riktig så bra!

Vi skal til sjamanens rike, forbi furuskogens indre, dit hvor tiden egentlig har stått stille bestandig. På det første sporet (Onnellisten Saari) kan vi følge vemodige strøk av orgel og trekkspill(?), og Räisänens ordløse klynk som tilsammen skaper en meditativ, trolsk stemning - og med det føres vi rett ut mot dit vi skal tilbringe den nærmeste tiden sammen. Sinä Kirkas høres ut til å være en gammel bønn fra gammene, med hypnotisk stemmebruk, julebjeller og noen som høres ut til å kappe ved et sted i bakgrunnen, idet vi forlater folkeskikken for denne gang. På Turilas Ruusussa er det bare en enkel gitarlinje som snirkler seg rundt saksofonen, mens lyden av tomme hus og forlatte byer, enorme vidder, frostnetter og stjerneklar himmel flimrer forbi på vår vei nordover. Hør det tunge mannskoret på Avara som messer til et enslig munnspill og en saksofon, passér Onnela der vokalen kommer mot oss i søvne et sted borte fra skogholtet. Bli innhyllet i tåkefulle Sulan Pellon Takana som er finsk for peyote, la deg lede inn i urfolkets mystiske rituale Valve. Unn deg en fattig pause rundt leirbålet på Talviunta. Bli med, bli med til du står enslig igjen og lar bønnesangen Luominen Jatkuu være det siste du hører, før du kan ta fatt på siste, tunge etappe inn i ødeland alene.

Utgiver Last Visible Dog trekker referanser mot både psykedelia, kraut, jazz Faust og tidlig Pink Floyd i sitt forsøk på å plassere denne platen, det er greit nok, men mest av alt har Sala-Arhimo noe ur-finsk over seg, et snev av arktisk mystikk og tindrende tundra. Vår venn har laget en plate av høyst kontemplerende art, det hviler en tålmodighet og en instendighet over alle disse låtene, med sin stoiske vokalbruk, varsomme gitarplukk og varierte instrumentering. Räisänen trakterer alt sammen selv; gitar, fløyte, melodica, keyboards, saksofon og vokal for å nevne noe. Resultatet er ikke blant de mest vanskelig tilgjengelige fra denne kretsen, snarere nok en veldig vakker og drømmeskapende plate fra broderfolket. Hvor kommer de fra, alle sammen? Hvor gjemmer de seg på dagtid?