Darkthrone
Immortal
Dark Funeral

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Norsk sortmetall som går svartedauden en høy gang

Mer pestbefengt norsk apokalypsemetall fra 1349.

Sortmetallen har utviklet seg kraftig i løpet av de siste årene. Norske storheter som Dimmu Borgir og Satyricon har begge vært fanebærere for en ny type black metal som skiller seg merkbart fra den sjangeren som vokste frem tidlig på 90-tallet. Andre band søkte tilbake mot kjernen av det som definerte en hel musikkform for 10-15 år siden, og 1349 kan uten tvil plasseres i denne gruppen. Bandets forrige utgivelse (Liberation, 2003) var en lovende affære til tross for mangler både på produksjons- og låtskriversiden. Potensialet var med andre ord stort, og jeg er sikker på at det er flere enn meg som har sett frem til bandets neste plateslipp.

Det heter Beyond the Apocalypse, og sparkes i gang med Chasing Dragons, som er en intens og aggresiv låt. Blastbeats, drivende riffing og infernalsk vokal er alle ingredienser i denne pangstarten av en åpningslåt. Tittelkuttet fortsetter i den samme brutale stilen, og jeg legger raskt merke til at bandet har valgt å inkorporere flere taktskifter i musikken sin denne gangen. Dette er uten tvil et meget klokt valg siden det bidrar til å gi låtmaterialet et mer variert uttrykk, og mange av sporene kommer da også mye bedre til sin rett her enn på sin noe mer ensporede forgjenger.

Skivas høydepunkt kommer i form av den monumentale Necronatalenheten, hvis åpningsriff gir meg ståpels hver gang det dundrer ut av høytalerne. Dette sporet er nemlig en oppvisning i groovy og grim sortmetall, og smilet brer seg fra øre til øre under de partiene der Frost jobber som verst for å holde følge. Dessverre holder ikke de resterende låtene like høy klasse utover på albumet, men vi snakker allikevel om interessante og gjennomførte komposisjoner som bandet på ingen måte har noen grunn til å skamme seg over. Faktum er nemlig at låtmaterialet jevnt over er veldig sterkt, og at det er lettere å trekke frem høydepunkter enn nedturer. Samtidig må det nevnes at enkelte partier kan bli både masete og ensformige, og at Beyond the Apocalypse er en en utgivelse som krever både tålmodighet og flere gjennomhøringer før den sitter.

Produksjonsmessig må jeg derimot innrømme at jeg ikke er helt fornøyd. Det hele låter til tider altfor polert og klinisk, og for en sjelden gangs skyld tror jeg at et album hadde tjent på å ha en enda mer "necro" produksjon. Når det er sagt er trommelyden brillefin, og siden det er Frost fra Satyricon som tar seg av trommingen i dette bandet skulle det vel egentlig bare mangle.

Beyond the Apocalypse er blitt et album som vokser seg stort og mektig, og fremgangen 1349 kan vise til fra sin siste utgivelse er imponerende. Thrash-influensene som har sneket seg inn på låtskriversiden gir musikken en ny dimensjon og kler det øvrige låtmaterialet aldeles fortreffelig. Dersom en blanding av Dark Funeral og Immortal med en liten dæsj Darkthrone er noe som kan tiltale dine musikalske antenner er det verd å sjekke ut denne. Et av de sterkeste black metal albumene i 2004 er nemlig ute på markedet.