Greg Davis
Windy & Carl

Tape Chants - Gregg Kowalsky (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vibrasjoner fra et hjerte laget av glass

Swamp rock har du sikkert hørt om, men hva med swamp krautrock?

I likhet med flere andre Kranky-artister (Stars of the Lid, Greg Davis, Keith Fullerton-Whitman og Windy & Carl) er Gregg Kowalsky de hengende klangers venn. Hans langsomme, skimrende nordlysbølger bygget lag på lag minner meg en del om Flying Saucer Attack, Nocturnal Emissions, Harold Budd og samarbeidsprosjektene mellom Robert Fripp og Brian Eno. Det er også nærliggende å tenke på Edgar Froeses banebrytende verk Aqua (1974).

Kowalsky er født i New York, vokste opp i Sør-Florida, men bor for tiden i Oakland, California, der han nylig har fullført et mastergrad-studium i elektronisk musikk, med ingen ringere enn Fred Frith som veileder. Tidligere har han deltatt på WDRs SoundArt-festival i Køln og Nursery-festival i Sverige under artistnavnet Osso Bucco. Han har også en split CD-utgivelse sammen med svenske Kristofer Ström (Ljudbilden & Piloten).

Materialet på Through the Cardial Window er skrevet under rekonvalesens etter en større hjerteoperasjon, derav den noe spesielle tittelen. Mannen beskriver selv det han gjør sam en blanding av ambient musikk, støy og psykedelia. Muligens kan denne hypnotiske musikken beskrives som swamp-krautrock, men da et stykke nede i selve myra, liggende på en flytemadrass halvtom for luft 8 miles utenfor sivilisasjonen i tiltagende morfinrus. Into the marshes they drove me. Underlig iscenesettelse av en bypass-operasjon.

Lennart Nilssons mikrokamera fører oss langsomt midt inn i selve pumpa. Lydene er vage, melodiløse teksturer som kamuflerer seg godt med omgivelsene. Alt skjer så langsomt og endrer seg nesten uten at du merker det. Det er nærmest umulig å identifisere instrumentene, selv om melodica, fiolin og preparert gitar visstnok blir brukt. Kildemateriale fra en Ipecac-utgivelse med Isis er også benyttet. Det som er lettest å kjenne igjen virker å være lyden av strøket glass, gjem unna de dyre vinglassene når du spiller dette!

Through the Cardial Window er altså en utgivelse med størst appell til de som allerede samler ivrig på Kranky-utgivelser. Kowalsky har en særegen lyd-estetikk som vil appellere til de på jakt etter abstrakt musikk i grenselandet mellom ambience og industri. En fin utgivelse, uten å være revolusjonerende på noen måte.

Magnet - On Your Side

(Ultimate Dilemma)

Engelske kritikere har trykket Magnet til sine bryst. Fortjent. Det beviser Even Johansen nok en gang med sitt nye bittersøte album.