You See My Light

Jarle Bernhoft
Sly & the Family Stone

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Multikunstner uten like

Jamie Lidell leverer sin beste plate hittil, og skriver musikk som hadde vært utenkelig uten arven fra Prince.

Sist Prince gjestet Norge, satt jeg alt av jobb og forpliktelser til side, og bega meg ut på en noe strabasiøs ferd i retning Åsanehallen i Bergen. Det å ha hørt Prince live var noe av det som kom høyest opp på lista da 2010 skulle oppsummeres musikalsk. Prince kommer nok ikke tilbake til Norge med det første, men Jamie Lidell er et navn alle Price-tilhengere bør merke seg først som sist. Tidligere har han blant annet gjestet Maijazz i Stavanger, Moldejazz og Oslojazz. Så vidt meg bekjent var siste norgesbesøk under Øya i 2008. Selv satser jeg på å stå først i køen neste gang Lidell spiller konsert i Norge.

Compass er et album som oppsummerer alt som er bra med den britiske begavelsen Jamie Lidell. Han er en multikunstner uten like: ikke bare har han gode produksjonsskills, melodiene han skriver er også flotte. Compass har blitt en variert plate som forener elektronika, jazz, pop og soul. I likhet med Jarle Bernhoft trakterer Lidell en haug med instrumenter. Lydbildet er veldig lekent og organisk, og lite maskinprosessert.

Lidell har bakgrunn fra elektronicaduoen Super_Collider (han slapp to album sammen med Cristian Vogel rundt år 2000), men som soloartist fokuserer han i større grad på soul. Compass er fylt til bredden av energi, og det spretne og lekende ligger i bunnen. Hans griselekre I Wanna Be Your Telephone er sær, uimotståelig, og platas sterkeste kort. The Ring er dessuten skapelig, med et fengende hook og stor detaljrikdom. Og apropos Jarle Bernhoft: både vokalmessig og i låtoppbygging er det store likhetstrekk mellom ham og Lidell. Dette kommer spesielt tydelig fram på den fantastisk groove-drevne Coma Chamelon.

Jamie Lidell er involvert i både arrangering, produksjon og låtskriving, men han har også med seg Beck, Feist, Lindsey Rome, Nikka Costa, Pat Sansone (Wilco) og Chris Taylor (Grizzly Bear). Compass er gjennomsyret av tyngde og funky snert, og Lidell viser stor grad av egenart. Som vokalist er han gnistrende. Han mestrer å gi framføringa liv og uttrykk, men blir aldri overlesset.

Albumet har sine svakere øyeblikk (deriblant den enerverende Enough's Enough), men alt i alt har Lidell nådd sitt foreløpige høydepunkt med denne utgivelsen. Compass består av et knippe glimrende electrosoullåter som hadde vært utenkelig uten arven fra Prince.