Ut I Naturen

Mr. Oizo
Kim Hiorthøy
Giorgio Moroder

En 80-tallsromanse

Tilbake til fremtiden med bergensbasert plateelsker fra galt desennium.

I 2004 utga Rephlex et lite stykke godt skjult musikkhistorie - en reutgivelse av et stykke som ble skrevet allerede i 1978, da fremtidens disco så vidt var introdusert året før gjennom Giorgio Moroder og Donna Summer sin legendariske I Feel Love. De to franskmennene Bernard Fevre og Jackie Giordiano, under dekknavnene Joachim Sherylee og Junior Claristidge, trosset punkens fremgang og formet discoduoen Black Devil. Ved hjelp av kun analoge synther og ekte, live tromming skapte de fundamentet for dagens klubbmusikk. Om Skatebård har latt seg inspirere av de to obskure franskmennene skal jeg ikke si sikkert, men Rephlex kunne ikke valgt en bedre tid for reutgivelsen. Den europeiske skolen av elektronisk dansemusikk har de senere årene fått en ny vår, og selv den norske undergrunnen har fått internasjonal anerkjennelse, spesielt gjennom oslobaserte Lindstrom og Prins Thomas.

Midnight Magic er Skatebård sitt andre album. Debuten, Skateboarding Was a Crime (in 1989), ble gitt ut på Mikal Tellè sin elektrohylle, Tellektro, i 2002. Siden har Skatebård startet sin egen lille virksomhet, Digitalo Enterprises, med distribusjonshjelp fra hans mektige venner i tyske Kompakt. Hans nye album åpner med tittelen Data Italia, og med det er skapet satt på plass - en repetiv rytme og lag på lag med dype synther møter oss, og man drømmer seg fort bort i en verden fylt med kjærlighet (gjerne av den homoerotiske sorten), roboter, plastikk og reiser til verdensrommet med raketter designet av Ferdinand Porsche. Stemningen opprettholdes i Caravan og Holidays on Ice in Space. Mørk elektrodisco, med en enkelhet vi kjenner spesielt fra Mr. Oizo sent på 90-tallet. På The Faun Enters the New Age tror jeg søren han har samplet panfløyte, og derfra har han nok også hentet deler av navnet på låten fra ("new age"). Skummelt i utgangspunktet, men det fungerer greit. Beaten blir litt kjedelig, spesielt på en onsdags morgen, noe jeg også vil si om Never Forget Who You Are.

Boyvox er en finurlig sak. Har Skatebård latt seg inspirere av støyrockpionerene My Bloody Valentine? Det kan nesten høres slik ut - under en mykere Kelley Polar-aktig beat synger Kevin Shields-gitarene gjennom synther, uten støy og fuzz. Som en skeiv discovariant av lydbildet på To Here Knows When. Igjen, skummelt på papiret, men resultatet er godt. Med Atle og Love Attack beveger Skatebård seg inn i en litt senere tidsalder, da house og techno var i full utvikling i Chicago og Detroit. One Thousand Years of Loneliness har noe hip hop-aktig over seg. Tempoet er kjørt ned fra 130 og høyere til litt i overkant av 100 bpm, og vi merker at albumet nærmer seg slutten. Siste låten er Ut i Naturen, hvor Skatebård, litt humoristisk kanskje, drar frem gitaren og surrer sammen noe jeg vil kalle naiv, norsk elektronika i typisk Kim Hiorthøy-tradisjon, kanskje uten den samme distinkte minimalismen og dataknitringen. Nusselig er det, iallfall.

Bård oppnår akkurat hva han ønsker med Midnight Magic - å formidle sin store romanse, 80-tallet, og da spesielt den europeiske skolen med elektro, synthpop, HI-NRG og ikke minst, italo disco. Stemningen og "sounden" blir ettertrykkelig uttrykt, men albumet kan ha sine svakheter om man sliter med nyte lange låter og lite progresjon. Anbefalingen er likevel på sin plass, spesielt til dere som har sansen for 80-tallet og utviklingen innen elektronisk dansemusikk.

Og alle bergensere må selvsagt sjekke ut hans klubbkonsept på Landmark, Digitalo, med kompis Balthazar. En gang i måneden møter de opp med baggen full av godvinyl, og snurrer plater du umulig kan sitte i ro til.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo