[capsule review in English available]

Nashville Pussy
R.L. Burnside
Motörhead

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Røft, møkkete, tungt

Fet rock med begge bena godt plantet i Norges mest amerikanske by.

Haldenstrioen Camaros har i lang tid blitt hyllet som et av undergrunnscenens bedre liveband, og slipper sin platedebut Romantique på det fremadstormende norske selskapet Black Balloon. De tre medlemmene har opphav i forskjellige punk- og støyrockband fra den lokale rockescenen i Halden, men har allerede spilt sammen i flere år. Camaros var en av fjorårets Zoom-vinnere på So What, og har turnert lenge både i Norge og i utlandet sammen med de andre Zoom-vinnerne Surferosa og The Jessica Fletchers.

Bandet spiller en røff, møkkete og tung blues- og rockabilly-inspirert musikk, brutt ned til det mest grunnleggende. Plateselskapet bruker band som Oblivians, Chrome Cranks, NoMeansNo og Unsane som referanser, i tillegg vil jeg ta med Reverend Horton Heat, The Cramps, Jon Spencer Blues Explosion og tildels Nashville Pussy. RL Burnside og Motorhead har også blitt trukket fram i forhold til Camaros, så det er ingenting i veien med inspirasjonskildene.

Låtene er i hovedsak bygd opp over et solid komp fra bass og trommer, der Christian Sandaker kaster seg på med sin hylende, forvrengte vokal og illsinte gitar.

Det er ikke helt enkelt å overføre den svette råskapen Camaros representerer live til plate, men jeg synes de lykkes tålelig bra. Det låter akkurat så hårete at man innbiller seg dette er spilt inn på ett forsøk en sen nattetime i studio, med masse øl, whisky og en tjukk eim av røyk.

Som man kan se av låtene, jobber ikke bandet intenst med tekstene. Men det er helt greit. Jeg mener å huske at vokalist Christian Sandaker i et intervju rett etter platekontrakten var et faktum, litt oppgitt uttalte at nå måtte han hjem og skrive tekster, hittil hadde det holdt med usammenhengende hyling og noen velplasserte oh yeah på konsertene. Titlene sier vel sitt, med navn som Cheesecake, Poon Tang og Jugs, skjønner man at bandet har sagt låtene stort sett handler om "damer med lange bein og store pupper".

Låtmaterialet er litt variabelt, for det meste er det sterke låter, men plata holder ikke tvers igjennom. Det blir litt for mye i lengden, litt lite variasjon, litt mye skråling, litt monotont. For å si det på en annen måte; skiva nytes best i mindre doser. Høydepunkter er åpningslåta Babe, You Got Me Down, en seig, tung og rånete blueslåt, tittelsporet Romantique er en mer rolig, intens og "romantisk" låt, og avslutningen Crank, kanskje den beste på hele skiva, er et blytungt epos der vokalist Sandaker virkelig synger med dyp innlevelse.

Camaros er tredje bandet som slipper plate på Black Balloon Records, og hittil har selskapet vært meget kvalitetsbevisste i sine utgivelser. Camaros er intet unntak, og leverer fet rånerock med bena godt plantet i Norges mest amerikanske (på mer enn en måte) by, Halden. Opplev dem helst live, og hvis du liker det, er plata en god erstatning mens du venter på bandets neste konsert.

Jens Lekman - Night Falls over Kortedala

(Service / Secretly Canadian)

Etter noen år med diverse samarbeid verden over er Lekman endelig ute av studioet igjen, og Skandinavia holder pusten.