Susanna and the Magical Orchestra

Sonata Mix Dwarf Cosmos - Susanna Wallumrød (2007)
Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød (2011)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Det vondes blomster

På Flower of Evil covrer Susanna nok et knippe låter, og gjør det til noe mer enn en samling lavmælte ballader.

Tidligere hadde hun hatt et magisk orkester i ryggen. Men da Susanna Wallumrød ga ut sitt forrige album var det bare som Susanna. Da hadde Morten Qvenild, med sitt arsenal av elektroniske instrumenter og uvanlige klanger, tatt en pause for å jobbe med andre prosjekter. På tross av flere bidragsytere inneholdt CDen Sonata Mix Dwarf Cosmos (2007) av den grunn mer sparsommelige sanger, med melodier som forsiktige skygger svevende rundt vokalisten.

Da jeg var på konsert med henne i vår hadde hun med seg Pål Hausken på slagverk og ektemannen Helge Sten på gitar. Bandet ble dermed en mer tradisjonell gruppe med gitar og trommer, i tillegg til piano og vokal fra Susanna selv. De spilte noen låter fra det forrige albumet, og en god del coverlåter. På Flower of Evil er det først og fremst andres sanger som er i fokus.

Jeg må innrømme at låtene Susanna Wallumrød covrer ikke er en vesentlig del av min musikalske bagasje. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er en fordel eller en ulempe. Når hun synger Abba-låten Lay All Your Love On Me får jeg i alle fall ingen gnagende følelse av at dette strengt tatt skulle hatt et sterkere driv. Susanna når refrenget for andre gang: "Satisified, I skip my pride, I beg you dear/ Don't go wasting your emotions/ Lay all your love on me." Og jeg undrer meg: Den tyngden linjene har, er den der opprinnelig? Hvorfor covrer hun i det hele tatt Abba? Er det fordi hun vil vise hvor god sangen egentlig er eller tilfører hun dybde til i utgangspunktet enkle, melodramatiske poplåter?

Susanna har gitt ut album med coverlåter før, Melody Mountain sammen med Morten Qvenild. Musikken var da gjort etter et prinsipp om at dess saktere den ble spilt jo mer følelsesladet ville den bli. Det går ikke akkurat raskere nå, og på tross av at Qvenild er byttet ut med to andre artister, fremstår musikken faktisk som spinklere enn før. Sårbarheten gjenspeiles i Susannas kjølige innadvendte vokal. Med forsiktig, men sikker stemme, gir hun banale linjer som "I can't live/if living is without you" og "Say goodbye/To what is left inside" mørke undertoner.

Helge Stens bidrag på albumet gjør i størst grad musikken til noe mer enn bare en samling ballader. Han er bedre kjent under navnet Deathprod, og sentral i dødsjazzbandet Supersilent. Det er knapt noen overdrivelse å omtale ham som Norges ypperste gitarist. Med sine uvanlige teknikker tilfører han lydbildet et element av desperasjon, og hever musikken til et nivå der det strengt tatt ikke betyr noe hvem som har skrevet originalene. Jeg får følelsen av at det ikke er vanlige kjærlighetsproblemer det blir sunget om, Flower of Evil handler om en dypere tristhet enn som så. På Roy Harpers Forever buldrer det som tordenvær fra trommene til Hausken, og skimrer som lynglimt fra gitaren til Sten. Nicos Janitor of Lunacy starter med et dragsug av mørke fra Sten, og fortsetter med foruroligende klanger, som høres ut som en gitar som smelter.

All musikk handler om følelser, av varierende karakter. Jo mer abstrakt, dess vanskeligere er det å sette seg inn i det emosjonelt. Men hvis man evner å gjøre det blir musikken tilsvarende mer givende. Susanna bruker kunstmusikalske virkemidler på popmusikkens melodrama. Ved å gjøre det søker hun å gi klisjeer fornyet kraft. Noe hun også i høy grad lykkes med på Flower of Evil. Hvis man er for vant til popmusikkens anmassende stil kan hun virke for lavmælt, men bruk litt tid på disse balladene, og de vil blomstre.