Hellbillies
Vamp
Odd Nordstoga

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Utvandrerne

'Her er mat, her er jord, her er peng, Her er arbeid, kanskje gull...'

Utvandringen fra Norge til USA er en mektig saga med utallige historier. Hvis hver enkelt menneskeliv utgjør en historie, har denne soga noe slikt som 7-800 000 kapitler, fortalt i et spenn på nærmere 100 år. Gruppa Lomsk har spunnet en sangsyklus over én slik historie, én utvandrer sin erfaringer i det lovede land over there. Stoffet i sangene på deres temaplate er rotfestet i en reell utvandrers historie, resten er født i diktningens verksted, et møte som har avstedkommet en plate med mye flott musikk og utstrakt bruksverdi for pedagoger, lærere og historieformidlere.

Som i alle sangsykluser som samlet utgjør en fortelling, er de respektive kutt viet enkelte, talende episoder. I dette tilfelle ligger fokus på emigrantens erfaringer på båten, i den nye verden, arbeidslivet og reisene mellom de mange destinasjoner. Den siste reisen går imidlertid hjem, til gamlelandet.

Alle komposisjoner er tette og kompakte med arrangementer og instrumentering skreddersydd den enkelte låt. Intet fiksfakseri her i gården, ingen unødvendige "kunstneriske virkemidler". Fortellingen er drivverket i hver låt, med vokalen klart og tydelig plassert i lydbildet slik at vi kan følge den reisende gjennom de forskjellige prøvelser, godt som vondt. Det er mye flott spill her, dette er musikk som vokser ved gjenhør. Lyden er tillike førsteklasses, ørenslyd fra start til slutt.

Som nevnt er sangstemmen gitt rom i lydbildet, noe som er veldig viktig på en fortellende plate. Perspektivet i fortellingen er imidlertid vekslende, fra subjektiv jeg-stemme i åpningssporet, til allvitende forteller og et du-perspektiv i andre. Disse "polyfone" betrakterståstedene gir fortellingen flere utsyn og vekslende temperamenter som gir grunnfortellingen et sosialt rom å agere i, en resonansbunn hvor det subjektivt opplevede gir virkningshistorisk dybde. Tekstene er impresjonistisk korte, går rett inn i handlingen, gir et riss, bukker ut. Over hele plata gir musikerne sitt preg til fortellingen som raskt skrider fram. Det moduleres og avpasses finstemt og klokt mellom stemningsleiene.

Den formidlende muligheten som ligger innlagt i denne plata er stor, alt fra klasseromsbruk til amatøroppsetninger av plata som forestilling. Men, alle skolefolk og teaterentusiaster: Husk copyright og vederlag til opphavsmenneskene. De er musikalske alkymister som her har satt det rette brygg. Amerikabrevet er en plate som fortjener langt liv!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go