Kate Bush
The Birthday Party

Mangled Dreams - Bladed (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bekreftelsen

Med ny besetning har Bladed igjen skapt et album som kan anbefales.

Bladed er tilbake igjen i heldundrendes humør. Trioen har blitt kvartett og ellers har vært gjennom store endringer siden den flotte debuten Mangled Dreams (2009). På oppfølgeren er det kun frontfigur og primus motor Anita Kaasbøll igjen. Ute er gitarist Stian Westerhus og trommeslager Martin Langlie - uten at dette har gått på bekostning av kvaliteten. For det er Kaasbøll som er den essensielle i Bladed, i tillegg til å skrive all musikken har hun denne gang også satt seg i produsentstolen, og viser seg igjen som et stort musikktalent. Dyktige erstattere er dessuten på plass i form av Håvard Skaset (gitar), Guro Skumsnes Moe (bass) og trommeslager Thomas Oxem. Og Bladed har tatt et steg ytterligere fram siden den spennende debuten. Utviklingen består i ennå sterkere låter og mer tilgjengelighet for øret. Vi snakker ikke akkurat listepop, men fortsatt hard, kompromissløs rock.

Albumets førsteside sitter som støpt med presis, bastant og tung rytmeseksjon, mens gitaren utfyller tomrommene med befriende lekenhet. Kaasbøll har bearbeidet stemmen siden sist, og er ikke denne gang så opptatt av å bevise sine egenskaper, men bekrefter de istedet uten briljere for enhver pris. Presist og med innlevelse fremfører hun tekstene skrevet av Thomas Oxem.

Fortsatt høres elementer fra PJ Harveys Dry/Rid of Me-periode. Men med et vennligere uttrykk og mer melodiøse låter er det mer naturlig å trekke fram Stories From The City-albumet. Andre ganger, som på Ode To Roy, er både vokalen og musikken beslektet til Kate Bush. Uavhengig av dette fremstår Bladed sterkere og ennå mer bestemt med sterke låter og gode, gjennomarbeidede arrangementer.

Lekenheten står i sentrum her, fra det ene sekundet med en hardtslående kvartett til det neste der samme gjeng blir eventyraktige og drømmende (hør The Spinx der pianoet tar lytteren med en reise til himmelen). Albumets spor har alle hver for seg sterke kvaliteter der beste låt er We Walk Without Love, en relativ rolig sak med rolig stemningsfulle vers og et halvtungt refreng.

Bladed beviser nok en gang med album nummer to at debuten ikke var en tilfeldighet. Once We Were Wild er absolutt verdt investeringen. Men pass på - albumet som gis ut på Crispin Glover Records på rød vinyl inkludert cd (med en ekstra låt) har et opplag på kun 300 ex.