Destiny's Child
Whitney Houston
Janet Jackson

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lord

Destiny's Child-stjerne med lettvektergospel som forhåpentligvis vil resultere i at noen av fansen blir nysgjerrige på tradisjonell gospel.

Gospeltradisjonen har hatt sterk påvirkning på pop og rock de siste 50 årene. Artister som Aretha Franklin, Prince, Whitney Houston, U2, Sam Cooke og Ray Charles har alle trukket inn gospel som inspirasjonskilde i sine respektive uttrykk. Med den standhaftige R'n'B-bølgen som dominerer dagens popmusikk, har gospel forsterket sin posisjon som referanse og inspirasjon for mange av dagens mest populære artister. Destiny's Child har gjennom deres uttalte gudstro og musikalske uttrykk vært blant fortroppen til å trekke gospeltradisjonen inn i populærmusikkens sfære på ny. Etter at rykter om en splid innad i bandet har versert den siste tiden, har musikkverden ventet på jentenes soloprestasjoner. Mange ville nok satset noen daler på at det var sjefsdama Beyoncé Knowles som skulle være først ute på solofronten, men nå har det ferskeste gruppemedlemmet, Michelle Williams, rukket å klemme ut gospelalbumet Heart To Yours.

Williams står ikke akkurat frem som verken Bootylicious eller spesielt independent på albumet. Godt hjulpet av et "crew" av produsenter og låtskrivere, forlater hun det sexifiserte popuniverset til fordel for tekkelig voksenpop og lettvektergospel. Skal vi tro informasjonen som er å finne på Williams' nettside, har hun gått tilbake til sine røtter på Heart To Yours. Sangstemmen ble trent opp i kirken, og det var med diverse kirkebaserte grupper at Williams fikk smaken for å synge proffesjonelt. Etter å ha sunget på turneen til R'n'B-blaffet Monica i 1999, ble hun inkludert i Destiny's Child i 2000. Etter et par år i den sekulære sfæren, tar hun nå steget tilbake i kirkerommet og forkynner sin gudstro.

For gudstroen står sterkt hos frøken Michelle Williams. Så sterk er trangen for å takke skaperen underveis på albumet og på omslaget at til og med stylisten hennes får en egen gudsens takk; "Thank God that he gave me such a caring and hard working stylist with vision." Så står hun også frem som en from (og tekkelig) jordslig jomfru på omslaget, godt hjulpet av en gudsbenådet stylist. Hvis man skal gå litt mer i dybden på utgivelsen, så er det overraskende lite tradisjonell gospel å spore. De fleste låtene har riktignok tematisk tilknytning til gospeltradisjonen, men lydbildet for øvrig domineres av R'n'B og pop av den fengende typen. De låtene som er nærmest et tradisjonelt gospelsound er der hvor Williams trekker inn andres vokalhjelp; Isaac Carree og Lowell Pye fra Men Of Standard bidrar på You Care For Me, mens Shirley Caesar hever den tradisjonelle Steal Away To Jesus til albumets høydepunkt.

Blant de mer poppete låtene er Heard A Word og Better Place de sterkeste bidragene. Heard A Word er egentlig en streit R'n'B-låt med en sexy undertone alla Aretha Franklins I Never Loved A Man (The Way I Love You) eller Ray Charles' (Night Time Is) The Right Time. Better Place minner om den enkle produksjonen som har blitt så karakteristisk for den Minneapolis-baserte produsentduoen Jimmy Jam og Terry Lewis. Den spinkle instrumenteringen og rytmebruken har Jam & Lewis arvet fra Prince, og benyttet meget effektivt for blant andre Janet Jackson. Better Place står frem som albumets klareste popperle. Destiny's Child-fansen får sitt på låta Gospel Medley hvor Beyoncé Knowles har produsert en medley av en rekke gospelperler. Jentene overbeviser med flotte harmonier, men mangler råskapen som for eksempel gospelkjempen Mavis Staples leverte i hennes tid med The Staple Singers. I denne sammenhengen står Destiny-damene frem som overproduserte flinkiskopier av "ekte" gospelsangere. Albumet avsluttes av en flott duett mellom Williams og Carl Thomas, hvor stemmene smelter over i hverandre og produksjonen styrker uttrykket med smakfulle effekter og lavmelt instrumentering.

Michelle Williams presenterer seg ikke som en mektig forkynner på Heart To Yours, til det er stemmen og innlevelsen hennes alt for spinkel. Likevel synes jeg en artist i hennes posisjon fortjener honnør for å levere et tilnærmet gospelalbum på høyden av karrieren. Forhåpentligvis får hun noen av kidsa til å bli nysgjerrige på en ny musikkstil på dette viset, og fører gospeltradisjonen videre selv om hun selv ikke vil bli husket som en stor gospelsanger.