Nashville - Josh Rouse (2005)
Subtitulo - Josh Rouse (2006)
El Turista - Josh Rouse (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Pleasantville

En tematisk sammensatt plate med lang holdbarhetsdato - om et ektepar fra 50-tallet.

Under Cold Blue Stars er Nebraska-mannen Josh Rouse sitt tredje album. Etter suksessen med Dressed Up Like Nebraska (1998) og Home (2000) (samt Chester, 1999 i samarbeid med Lambchops Kurt Wagner) begynte han å spinne på en tanke om å fortelle om et ektepar fra 50-tallet. Han plasserte dem i en liten småby og bestemte seg for å følge livene deres gjennom låtene her. Dette temaet danner grunnlaget for denne glimrende platen. En lavmælt, vakker og ikke rent lite vemodig popperle har det blitt, om drømmer, håp og savn hos en ganske alminnelig familie.

Amerikansk litteratur har i langt større grad enn den europeiske hang til å benytte reelle eller fiktive småsteder som historiemodeller, Thornton Wilder (Our Town), Sinclair Lewis (Main Street), Sherwood Anderson (Winesburg, Ohio) og William Faulkner er bare noen strålende eksempler på dette. Selv om Rouse ikke har plass til å utbrodere så meget som disse herrene, går han inn i sine karakterer og gir dem ekte, troverdig liv. Når han har vektlagt historiene rundt denne platen i så stor grad, er det litt merkelig at han ikke trykker de skikkelig i omslaget. Men de siger inn etterhvert.

Man skal heller ikke overdimensjonere tekstene her. De jordnære historiene står stødig nok, men det er musikken som i fremste rekke bærer platen. Av musikalske kilder følger Rouse mer eller mindre stiene til Richard Buckner (som forøvrig gjorde noe lignende, da han tolket Spoon River Antologien til Edgar Lee Masters på The Hill, 2000), skjønt Josh Rouse har en kommersiell appell som ligger nærmere Ryan Adams. Det hviler en døsig og slentrende stil over låter som Under Cold Blue Stars, Miracle, Ears to the Ground og Ugly Stories som skaper både god trivsel og høy nytelsesfaktor. Det eneste "problemet" med disse låtene er at de er så smukke at de har en tendens til å bli en naturlig del av rommet, og klarer ikke å gripe skikkelig tak i eller vekke oss som lyttere i særlig grad. Rouse skriver dessuten mer fengende pop (Feeling No Pain) og hjerteskjærende ballader (Summer Kitchen Ballad, Women and Men), som han bærer solid med sin naturlige, tilforlatelige stemme.

Dette er verken introvert eller vanskelig tilgjengelig musikk, men heller vennligsinnet rock med strimer av country som bør favne bredt. Josh Rouse har alltid signert velskrevne låter, men han har ikke kledd dem så fyldig og velprodusert tidligere. Sammen med musikere med bakgrunn fra blant andre Yo La Tengo, Lou Reed, Giant Sand og Kelly Joe Phelps har Josh Rouse skapt en av dette årets mest holdbare plater med Under Cold Blue Stars.