Herbert
Ian Pooley
Swayzak

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Klipp og lim

Akufen gjør det virkelig på sin måte. Sval tech-house bestående av flere samples enn det finnes folk på jorda. Nesten.

Akufen er kanadieren Marc Leclair, som tidligere har gitt ut singler og EPer på Perlon, Background, Traum, Oral, Trapez og Force Inc. My Way er første langspiller, og består av et herlig knippe godlåter bygget opp av ørsmå fragmenter av lyd. Microsampling kaller han det, og bak den teknikken skjuler det seg et imponerende stykke klipp-og-lim-arbeide.

Kort og greit handler det om å bruke samples til å lage musikk. Ikke all verden å heve øyenbrynene av forsåvidt, men så er det allikevel en liten ting som skiller Leclair fra de andre. Ifølge mannen selv er det første han gjør hver morgen å "surfe" radiobølger, kortbølge og langbølge, og ta opp alt han kommer over. Siden kuttes opptakene ned til alt fra et fragment av et sekund, til lengre utdrag av stemmer, instrumenter, reklamesnutter og andre lyder og ulyder. Etter hva som må være et ekstremt møysommelig arbeid, ligger lydbitene etter hverandre som perler på en snor, og utgjør gjerne hele låter alene. Techy housegrooves ligger alltid i bunn, enten de er programmert av Leclair selv eller satt sammen av enda flere mikro-samples.

Mulig det høres ekstremt masete ut, og i et par tilfeller er det også akkurat det det er. Der det sklir litt ut høres det mer ut som om noen febrilsk skrur på radioen og lyner gjennom alle kanaler uten mål og mening. Men dette er i svært få av tilfellene. Først og fremst er denne platen faktisk både behagelig, funky, og til tider svært dansbar. Uttrykket er kjølig og ofte syntetisk, men innslag av gitarer og andre strenger gir et velkomment organisk preg på sangene. Even White Horizons en fantastisk nydelig låt med et mykt og repeterende gitar-tema over kjølige harmonier og varm lyd-collage. Installation er også et høydepunkt, for de som har sansen for filmatisk ambient med antydninger til melodi og rytme.
For en smakebit på mikrosampling som teknikk i en litt mer tydelig form, bør man få med seg den lille funky saken Wet Floors eller småsexy Jeep Sex.