Bob Dylan
Steve Earle
The Jayhawks

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Absolutt et sted å begynne

En lovende debut fra trønder-rockerne i The South, som kan minne om et samarbeid mellom Whiskeytown, Magnet og The Jayhawks.

The South stammer fra Trondheim og hadde sin spede begynnelse en gang for litt over to år siden da vokalisten og regissøren bak bandet Alexander Pettersen ble invitert til å teste ut et nytt studio i Trondheim. Derfra ballet det på seg og nå, etter litt prøving og feiling med mannskapet, har han endelig klart å mønstre på med solide musikere og gitt ut en etterlengtet plate.

Selv om The South først debuterer i disse dager, er ikke bandet helt ukjent i musikk-Norge. Foruten et par listinger på P1 og P3 (blant annet Sue og Nothing Scares Me Now), finner du også by:Larm-opptredner og en oppvarmingsjobb for Travis under UKA i Trondheim i 2007 på merittlisten.

Sjangermessig slenger The South seg på den stadig mer tilbakevendende country/americanabølgen. Pettersen har selv uttalt at han er inspirert av gamle helter som Bob Dylan og Steve Earle. Referansene er tydelige, men lydbildet ender som oftest hakket nærmere 90-tallets americana. Hvis du noensinne har lurt på hvordan The Jayhawks, Whiskeytown og Magnet (!) hadde hørtes ut sammen, tror jeg du har svaret her. The South gir deg en fascinerende blanding av country, rock og pop.

Dette kunne jo i utgangspunktet hatt potensiale til å bli riktig så artig og kult, men dessverre blir det til tider litt kjedelig. De når ikke helt opp til de store og du føler du har hørt det et eller annet sted før. Det er liksom ikke noe veldig originalt å spore på platen. Dessuten har en del av låtene en tendens til å begynne veldig lovende for så å skuffe etter hvert som sekundene og minuttene tikker avgårde i cd-spilleren.

Men for all del, platen har sine stunder, og noen av låtene sitter som velrettede revolverskudd. De sporene som fungerer best balanserer på en fin nerve mellom å være tilbakelente og kule samtidig som de er retro og nytenkende. Med Sparks er The South på godfot med Gram Parsons, og på den litt popaktige Nothing Scares Me Now drar vokalen rett opp i Magnet-himmelen. Mens Fingers Crossed høres ut som den er rappet rett ut av et Jayhawks album.

På All On Purpose har The South også fått finfint besøk, Håkon Gebhardt (Motorpsycho og The International Tussler Society) har tatt frem banjoen og dukket opp i studio. Påfallende er det at dette er en av de beste låtene albumet har å skilte med, og i det låten fader ut vrir den seg tilbake til 30 - 40-tallet et sted, tilsløret av et støvete vinylplate-filter –som er en finurlig liten detalj.

Alt i alt er dette en plate jeg tror jeg kommer til å dra frem fra hylla i ny og ne. Noen låter havner dessverre på listen over platefyll, men hadde denne langspilleren blitt kuttet ned til en EP kunne den nok fått meg til å smile fra øre til øre.

Nå får vi allikevel si oss fornøyd med det The South har kommet opp med, for til syvende og sist er nemlig dette en lovende debut og forhåpentligvis drar bandet seg ut av startgropen innen neste plate havner i butikkhyllene.