Pause - Four Tet (2001)
Rounds - Four Tet (2003)
There Is Love in You - Four Tet (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bikubesanger

Ubeskrivelig manisk mosaikk fra folktronicaens foregangsmann.

2003s Magiske Rounds var et eneste langt kjærtegn av innovativ, søkende og annerledeslydende musikk, og årets Everything Ecstatic er ikke mye dårligere. Best av alt, det peises på fra første nu i hva som er en god kandidat til årets elektronikautgivelse. Det sier ikke lite, med Caribous siste utgivelse fortsatt friskt i minne og lommediskoen. I tillegg er den av en slik art at Volkswagen og Mitsubishi nok holder avstand denne gangen, skjønt man vet jo aldri...

Uansett, Four Tet har hatt et par album på seg til å etablere seg som en uhyre vigorøs og spennende artist å følge, og Everything Ecstatic skuffer ikke, langt ifra. Tvert imot, Kieran Hebden har lagt en alen til sin vekst. Innledende A Joy er eksempelvis skitten og febril drum'n'jazzhop med en bassgang så lurvete og gjørmete at hele Londons 100 Club ville glist så det blendet sola, mens hva som mest av alt lyder som en overfylt vaskemaskintrommel surrer i bakgrunnen; alt før cymbaler, trommevirvler og klimpre-klimprepiano sklir inn fra venstre, iblander seg Super Mario Bros-lyder og til sist eskalerer til noe av det mest fantastiske stykke white noise siden Aphex Twins mange berserkerganger på 90-tallet. Slik fortsetter det, i førti minutter. Andre spor ut, Smile Around the Face, slakker på vinden i noe slikt som tjue sekunder, da bærer det til gjengjeld ut i enda mer musikalsk anarki i en voldsom, hyperaktiv mikstur av dype beats, trommesoloer, elektroniske måleinstrumenter, vibrafoner, cymbaler og jeg vet ikke hva - det hele lyder uansett lekent og sanselig, om enn komplett ubeskrivelig.

Sun Drums and Soil er platas mer spirituelle, åndelige anstrengelse, og som alt annet på Everything Ecstatic en orkestrert kakafoni. For første gang får vi prov på Hebdens hang til å leke med jazz, hip hop, ambient og loops i samme spor, i hva som høres ut som lyden av en eksploderende bikube. En fritt utfoldende saxofon toner inn og ut, mens slagverk og perkusjon tydeligvis har blitt sluppet ut etter flere års fangenskap og knapt kan beherske seg. Et svalt, bølgende tema lurer i bakgrunnen, samt litt fiffig rasling av det som kan være en tamburin men helt sikkert ikke er det, og i sum har du et komponert kaos med lyd av østerlandsk magi. Sun Drums and Soil er albumets fineste øyeblikk, og er et intenst, euforisk stykke samtidsmusikk av nesten overjordiske dimensjoner.

Deretter roes det noe ned med Clouding og And Then Patterns, den første et kort-kort intermezzo av kling klang, trefløyter og teskjeer på glass, den andre en mer ambient og atmosfærisk transportetappe, svevende og drømmende, som innimellom truer med å nærme seg Airs luftige arrangementer men holder seg i skinnet gjennom knivskarpe loops og snurrig knotteskruing. På High Fives er det tilbake til mørke, grimete beats og trommevisping, balansert mot barnlige vibrafonlyder og flytende scratching fra Hebden selv, alt sammen innsatt i et kosmisk lydbilde fyllt med så harde lyder at ørene blør. Den påfølgende to minutter lange Turtle Turtle Up innledes med hva som høres mest av alt ut som en koreansk arkadespillhall, før den kaster lytteren ut i enda flere febrilske trommesoloer, morsesignallyder og maracasristing. Med et halvt minutt igjen av Turtle Turtle Up dukker en stødig, mer konstant rytme opp som tilslutt ebber ut med lyden av storbyen med sine hastende mennesker og tutende bilhorn.

Nest siste låt, med den noe pretensiøse tittelen Sleep, Eat Food, Have Visions, er et åtte minutter langt sonisk epilepsianfall, og en forlengelse av Sun Drums and Soil som blippblopper ivei, tilsynelatende uten mål og mening, før den overraskes av de reneste monsterbeats, og slynges ut i rommet med all mulig kraft som et brennende prosjektil, fortere og fortere til man til slutt knapt vet hvor man er. Everything Ecstatic avsluttes av You Were There With Me, en lydcollage egnet for de sene timer av døgnet, bestående av klokkespill og østerlandske gong-gonger, svakt merket gjennom den tette tåken over myrene. Gradvis legges det til dunkle beats, regndråper-i-vann-lyder og det som høres ut som noen som hamrer på en lagerdør langt, langt i det fjerne.

Og slik ender herligheten. Everything Ecstatic er blitt Hebdens mest gjennomførte album så langt, og et rasende, intenst og ambisiøst stykke cross-over-musikk. Det er slett ikke for alle, og i hvert fall ikke for sarte sjeler, men er du av de som liker utfordringer er Everything Ecstatic en utfordring så god som noen. Den kommer dog ikke uten at du går noen runder i ringen med den, til gjengjeld kan du bli fullstendig slått ut når den treffer. Og det gjør den, så du seiler i kanvasen.