Oneida

Blue Cathedral - Comets On Fire (2004)
Avatar - Comets On Fire (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Metamphetamines in the Sky With Diamonds

Kick out the jams, psychonauts! Comets On Fire slynger oss fra solen og langt ut i galaksene.

Det er mulig det er Ben Chasny (Six Organs of Admittance) som har noe av æren for at spacejam-freakoutsene Comets On Fire (fra Santa Cruz, Ca.) åpner denne platen som et free-folk orkester i en sirkulær messe. Det er i hvert fall med bjeller, rasling, chanting og regnbuefarver de ønsker oss velkommen til Field Recordings From the Sun. Men den vennlig sittende starten skal selvsagt ikke vare lenge.

Etter tre minutter knuses de tribale ritualene med brutal kraft. Massive gitarer, pedaler og diverse effekter dras frem og plugges inn. Beneath the Iceage blir raskt en monstrøs syretrip nær kaos fremført med voldsomt volum, evigvarende gitarriff og druknende vokalskrik. Etter at de har rast fra seg noen minutter løser de opp igjen med mer messing. Det er et fiffig grep, men, dessverre vil jeg si, er det bare på de to låtene Chasny er involvert at Comets On Fire skuer til side for den mer etablerte Hawkwind/Blue Cheer/MC5-rocken. Det andre sporet er korte The Unicorn, som Chasny selv har skrevet. Det åpner da også som en enhjørningsvise med beina i kors, en akustisk, meditativ gitar plukker løvetann før den gradvis spises opp av et mutert monster som kommer krypende bakfra.

Return to Heaven, ESP og 10 minutter steine The Black Poodle utnytter ikke den samme fine koplingen mellom folk og spacerock, men som vill psykedelisk stoner filterert gjennom Noel Harmansons echoplex og oscillator viser Comets On Fire at det fortsatt er nok av space der ute til å fylle en plate. Det er både en ubehøvlet råskap og galskap over Comets On Fire som gjør at de er verd å følge med argusøyne fremover. Merk forøvrig at dette er en reutgivelse fra 2002 og deres andre plate (debuten ble gitt ut i bare 500 eks. i 2001). Og at det er selveste Tim Green (The Fucking Champs, Nation of Ulysses) som forsøker å holde orden på teknikk og musikere.

Hvis du mener Monster Magnet har mistet noe av skitten sin, så er Comets On Fire og Field Recordings From the Sun et klokt valg. Eller som opprinnelig utgiver Alternative Tentacles så korrekt beskriver det: Pure sonic destruction!