cover

The Lake Acts Like an Ocean

Thomas Denver Jonsson

CD (2007) - Kite

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Americana / Folk / Singer/songwriter

Spor:
The Border
My Wardrobe
What I Dream
Only for Beginners
Saved by the Bell
Like Friends Falling in Love
One of My Blessings
Possession
You Were the Holiday
The Tapdancers Union
After the Earthquake
Sacha Distel
She Runs in Slow Motion
Love Campaign

Referanser:
Neil Young
Damien Jurado
Elliott Smith
Will Oldham
Nick Drake
South San Gabriel
M. Ward

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Like friends falling in love

Skjønnhet oppstår gjerne i de litt pinlige øyeblikkene...

Når Thomas Denver Jonsson synger sangene sine oppstår det gjerne store øyeblikk. Om tapte og nye forbindelser, om grenser som enten flyttes eller sprenges, og om jenta som betød noe helt spesielt. Vokalen hans er sped, ujevn og ville sendt han ut av Idol et sted mellom første og tredje runde.

Men ærlig talt, hvem bryr seg?

Ved første lytt kan stemmen til Thomas Denver Jonsson føles ganske så utilstrekkelig. Etter noen runder føles den som det mest naturlige i hele verden. Det er noe med hvordan han bruker den som utgjør hele forskjellen. Den gir den ordene, setningenen og strofene han synger en ekstra dimensjon, og setter stemningen akkurat der den treffer meg best. Han finner de gode karakterene, bygger de passende omgivelsene og forteller historiene som kan røske litt i hjerterota på den beste av oss.

Som på Like Friends Falling in Love - en av hans beste låter noensinne.

When you finally came close I realized you'd known me your whole life.
Hold me the way friends do when they fall in love


Et skjørt lite stykke om noe uprøvd, nervøst og uventet. Uventet, men etterlengtet.

Thomas Denver Jonsson var nok ikke kaptein på skolelaget i fotball, for å si det sånn. Til det er han både for tilbakeholden og tenkende. Men han begynte ikke å spille gitar før han fylte 20, så noe må han jo ha fylt tiden meg. Jeg ser for meg at han satt på gutterommet og hørte på Nick Drake og Neil Young. Det samme gutterommet som i ettertid har hatt besøk av artister som Elliott Smith, Will Oldham og Damien Jurado. Og han har lært mye, Thomas Denver Jonsson. Om de små låtene som vokser gjennom den perfekte tilnærmingen. Om å velge de riktige ordene uten frykt for å krysse over i det naive - ja, til og med banale.

Man kan ikke eie skam når man lager musikk på et nivå som dette.

Og nivået jeg snakker om er skremmende høyt, denne gangen også. Da han ga ut sin forrige plate, Barely Touching It i 2005 ble jeg nesten litt satt ut over hvor nært perfekt han traff med den ene utleverelsen etter den andre. I dag står den som en av de de meste, mest sammensatte platene jeg har hørt de siste årene. Og da snakker jeg ikke om på den svenske eller skandinaviske skalaen. Thomas Denver Jonsson tåler faktisk sammenligning med hvem som helst, og vil føles ærligere, mer ekte enn de aller, aller fleste.

Som på Possession - et nydelig lite stykke om smerte og skjønnhet, om å finne hverandre og miste seg selv. En perfekt, undrende lite tanke om tap og seier, sunget på typisk Denver-vis, med hjelp av Elina Johansson bak mikrofonen. Eller, det høres ikke ut som de synger gjennom en mikrofon i det hele tatt. Snarere at de har skrudd ned gitarlyden noen hakk, for anledningen. Vektløst og flytende, men like solid og betryggende som tittelen.

The day you lost your beauty and the whole world did too.
Hear me now, preserving the pain


Det er fortsatt mye smerte i sangene til Thomas Denver Jonsson. Likevel klarer han gang på gang å finne skjønnheten i tillegg. Og den har jeg inntrykk i av at han alltid er på jakt etter, på den ene eller andre måten. Og han finner det svært ofte, for tida.

På You Were the Holiday er han mer direkte og konkret enn på lenge.

You're laughing like a little girl, clutching my heart by your tender fingers.
I don't always feel the same, but I'll choose you anytime


Jeg vet ikke om jeg våger å sammenligne denne plata med sin forgjengeren. Begge er mye av det Thomas Denver Jonsson er aller best på: Å gjøre noe skjørt, nervøst og svakt om til det sterkeste i hele verden.

På The Lake Acts Like an Ocean viser Thomas Denver Jonsson fortsatt en hel masse svakhetstegn. Han er usikker, både på seg selv og andre. Han tenker mer en han handler, både på det som har vært og på det som kan komme. Han diskuterer med seg selv, men ender stort sett opp uten et svar.

Det er gjerne sånt det blir store øyeblikk av.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


M.I.A. - Arular

(XL)

En sensasjonell debut fra M.I.A setter nye standarder.

Flere:

No Age - Everything In Between
The Chemical Brothers - Push the Button