No Doubt
Save Ferris

Feilkalibrert Tidsmaskin - Hopalong Knut (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Trønderske rude boys and girls i kjent stil

Norges fremste ska-band er tilbake med et album av like deler moderne amerikansk ska-punk og gammeldags ska og dub.

Hopalong Knut er et navn som begynte å dukke opp rundt omkring i Norge i løpet av sommeren 2004, og ble etter hvert viden kjent for gode konserter og sin noe spesielle sjanger: ska på trøndersk. Det nihodede bandet gjorde energiske opptredener høyt og lavt, og sjarmerte så vel skatere som studenter med sine festlige tekster og velspilte ska/punk. Debutalbumet Feilkalibrert Tidsmaskin dukket opp i hyllene i 2005 og fikk helt grei mottakelse, men ikke noe særlig mer. Hopalong Knut har siden den gang fortsatt å gjøre gode konserter landet rundt, og nå er altså andrealbumet her for å gi publikummet nytt materiale å synge med på.

Mitt første møte med Hopalong Knut var da de spilte på Storåsfestivalen (Norges beste festival) i 2004, og det var på en måte hjemmebane for dem - en festival med god, hippieaktig avslappa stemning, midt i det mest naturskjønne Trøndelag en varm sommerkveld. Bandets joviale ska passet utmerket da, og Evolusjonens Trøst oser også av sommer, pils og kos.

Som forventet bryter ikke Hopalong Knut ny musikalsk grunn på denne plata. Med unntak av et par låter dreier det seg fortsatt om Jamaica-musikk, men intensiteten og stilen varierer fra moderne amerikansk ska-punk til mer gammeldags sløv ska og dub. Siden de har kvinnelig vokalist er det vanskelig å ikke tenke på Save Ferris eller gammel No Doubt når Hopalong viser sin mer punka side. Når de tar det med ro, ligger de nærmere for eksempel The Specials eller The Clash.

I en sjanger med såpass strenge og avgjørende retningslinjer som skaen, har man som band ikke så mye spillerom, og det merkes jo når man hører hele albumet i ett. Med unntak av på Banditt og Big Bang ligger gitarrytmene på "upbeaten" og det er hovedsakelig tempo og produksjon som skaper de musikalske variasjonene. Men Hopalong Knut og produsent Marcus Forsgren (gitarist/produsent i Silence the Foe) gjør ut fra begrensningene en god jobb med dynamikken og lyden. Lydbildet er hele tiden veldig riktig - fra de relativt enkle skapunk-låtene til særs velproduserte Spark på leggen, en sløv dub-låt med mange gode detaljer (perkusjon, koring, klangeffekter). Det er tydelig at dette er en plate man har brukt tid på i studio, ikke snekra sammen på et par kvelder på Svartlamoen.

Gjennom hele plata er det et godt driv. En del av låtene blir dog i letteste laget og brenner seg ikke akkurat fast i hodet, men både Evolusjonens Trøst og Bedreviterdansen er gode låter som sikkert vil få en del snurring på vorspiel utover høsten. For jeg har inntrykk av at det er nettopp vorspiel denne plata passer best til, verken tekstene eller musikken har noen særlig dybde å vise til, selv om det refereres vagt til historie, sosialistisk poesi og Bibelen.

Evolusjonens Trøst er en velspilt og velprodusert ska-plate, men det skorter dessverre på låtmaterialet. Etter et par gjennomlyttinger har man liksom kommet til bunns i plata, og det er nok ikke et album man kommer til å ta hyppig ut av hylla. Hopalong Knut gjør seg nok fortsatt best live og til vorspiel, når sjarmen og energien er det viktigste - for de har nok av begge deler.

The Orb - Bicycles & Tricycles

(The Hexus / Cooking Vinyl)

The Orb er tilbake fra en kort dvale, denne gangen med et fokusert album bestående av merkevarebeskyttet dub, ambient house og flytende stemninger.