Black Dice
Fischerspooner
Deerhunter

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Brooklyn Follies

Tendenser fra Brooklyn: 25 artister får boltre seg i regi av produsent Nicolas Vernhes.

New York er og har alltid vært et naturlig tyngdepunkt innen moderne rock. I Brooklyn har Nicolas Vernhes gjort seg bemerket som en anerkjent bakmann på mange av de siste års mest spennende utgivelser fra Brooklyn. Fra hans studio Rare Book Room har det kommet liflige toner og annerledes rytmer fra blant andre Black Dice, Deerhunter, Animal Collective og Blood on the Wall de siste ti årene. Living Bridge er en dobbel samleplate med artister som har spilt inn musikk hos Vernhes, og er dermed på mange måter en direkte kilde til noen av dagens - og morgendagens -fremste artister.

Konseptet er interessant nok: Hver artist fikk i oppdrag å lage en eksklusiv låt for denne samleren, med beskjed om at det var fritt frem å eksperimentere og forsøke nye retninger. Vernhes ønsket stor musikalsk spredning, men artistene ble også oppfordret til å lage lange introer og outroer for å binde platen sammen som en helhet og styrke låtflyten. For det er ikke uventet mange ulike uttrykk samlet sammen her. Brooklyns enorme musikkscene er ingen homogen masse når det gjelder stiler, men viljen til å sprenge grenser, skape nytt og frigjøre seg fra tidstypiske normer er kanskje den mest samlende "egenskapen".

24 av denne samlingens 25 artister har fulgt Vernhes' visjon (bare Silver Jews stiller med en tidligere utgitt låt, riktignok en obskur b-side). Her er etablerte kultartister og kommende sådanne i fri flyt, fra Animal Collective-medlem Avey Tares I'm Your Eagle Kisser til de mer obskure The Jewish som runder av med 70-talls fantasien Fantasy Stalker snaue to timer senere. Her er kjente navn Black Dice, Samara Lubelski, Tara Jane O'Neil, Deerhunter, Enon og Blood on the Wall, sammen med smaksprøver fra kommende navn som Palms og Lia Ice. Det hele pakket inn i en delikat digipack, dessverre fritt for billedmateriale og særlig info (en ekstra DVD fra innspillingene hadde gjort seg), men likevel pent presentert.

Omslaget viser en person med tung bør som vandrer på en nærmest gjengrodd sti, tilsynelatende på vei inn i en eller annen villmark. Bildet er mer talende i forhold til den musikalske villmarken vi føres inn i her, som en slags forgangen Brooklyn Bridge, enn som bilde på at dette begrenser seg til psykedeliske frifolk og barføtte visesangere. Det er riktignok en del skogsnisser og nyhippies her, og jeg vil særlig trekke frem The Naysayers trollbindende The Shell som et av de beste eksemplene. Men materialet på Living Bridge - eller mye av Brooklyns alternativ-scene for den del, skylder ikke rent lite renter til Sonic Youth, Velvet eller Arthur Russell - med andre ord er tradisjonen for genreoverskridende artister lang i New York, og den tråden fortsetter her enten det er som shoegaze, electropop eller støyrock.

Bredden og kreativiteten er de to fremste egenskapene ved Living Bridge, og tross noen mindre interessante enkeltspor så noteres det også at kvaliteten er gjennomgående høy selv om det er påfallende lite som slår meg som direkte genredefinerende. Living Bridge er uansett en av de beste samlerne av ny musikk du kan plukke med deg i år.

New Order - Retro

(London Records 90 Ltd.)

Når New Order ser seg 20 år tilbake trengs det fire CDer for å oppsummere, eller gjør det egentlig det?