The Stooges
Mudhoney
Jon Spencer Blues Explosion

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Strengekamp

Her rives det i strenger, mens frustrasjonen vræles ut over lytteren.

Dersom man har trang til å undersøke i underskogen av store amerikanske rockeband som The White Stripes eller halvstore band som Yeah Yeah Yeahs, kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Det finnes en masse labeler som gir ut grisete rock med referanser til garagerock og andre klassiske amerikanske stilarter. Noen av dem gir ut sin musikk på nordvestkystselskapet Estrus. Der finner man blant annet Federation X, som kan være et av de første stega på veien til videregående kurs i møkkete rock'n'roll.

Trioen høres ut som om de er flaska opp på en kombinasjon av MC5, Stooges og Mudhoney. Kombinerer du dette med Jon Spencer-krumspring og en liten dose galskap burde du forstå hva bandet dreier seg om. Dette vil si at de passer perfekt inn i stallen til Estrus, som kun gir ut denne type grisete fremført rock. Dessverre har ikke vokalisten den samme kraften som Iggy, Rob Tyner eller nevnte Spencer.

X Patriot er ikke noe ekstraordinært album. Låtene fenger ikke nok, og selv om fremføringene gnistrer nokså godt, kaster man seg ikke i veggen av beundring. Her finnes blant annet en del bråkete gitarangrep som mangler litt på innholdet. Noen låter utmerker seg. Real American Kids With Real American Ids har tøff, tung beat og artig plystring. Madness er full av humør. Self Control er kort, men blant skivas tøffeste.

Federation X fremstår som et litt masete band som kunne ha begrenset jamminga noe. Når de treffer viser de seg som både potente og kraftfulle. Bandet er ennå ikke sterke nok til å slå seg opp fra undergrunnen. Den beinharde bluespunk-lytter vil derimot kunne glede seg over en del.