Múm

Everyone Alive Wants Answers - Colleen (2003)
Colleen Et Les Boîtes À Musique - Colleen (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fairies bear fruits

Det elektroniske enkeltkvinnesforetaket Colleen holder seg til vare, støvete stemninger på den trygge oppfølgeren til suksessdebuten fra 2003.

The Golden Morning Breaks er Cécile Schotts andre plate, og i likhet med Everyone Alive Wants Answers, er det en vár, liten sak, som vekker tankene på søvnige morgener, hvor alver svever over vannet, og tidvis berører harpestrengene som Colleen har koblet på den nette, lille laptop'en sin.

Vi snakker i utgangspunktet naiv elektronika, men som trenden er disse dager, har man her gått utover den strengt elektroniske instrumenteringen, og hentet insterumenter som har støvet ned i leketøyskassen i flere år. Colleen inkorporerer alt fra belgdrevne, retrofetisjerte fløyter til fioliner og ustemte harper for å oppnå den lune melankolien som gjennomsyrer platene fra første stund, og på sett og vis fungerer det som det skal.

Trolig var Colleen et stille, lite barn, som forelsket seg i enhjørninger og leste fantasy, mens de slemme barna var mer opptatt av å leke doktor og ringe på og stikke av. The Golden Morning Breaks fungerer som en slags metafor for en litt vever, liten unge som gnir seg i øynene, og som sagt: det fungerer. Kontrastert til den forrige utgivelsen er platen mer avslappet; her får lydene lenger tid på seg før de kjøres i loop - ting haster ikke like mye, og Colleen beveger seg stilsikkert i et lydbilde hun er velkjent i. Særlig platens første del sirkler rundt de to endepunktene rundt søvnen, den grålige morgenstunden og den disige aftenen, mens de senere sporene hever seg litt over det søvndyssende, og blir eterisk à la Boards of Canada, bare med harpe.

Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at Colleen er en artist jeg ikke burde like: på sett og vis spiller hun på alle klisjestrengene som burde få meg irritert - med enhjørning og bevinget fe på omslaget, låttitler som The Heart Harmonicon, haugevis av syntetiske strenginstrument-kopier og dedikasjoner til "Mum and Dad" i omslaget burde hun representere det aller verste fra alve-hangup'en til Secret Garden til roteromsnostalgien til Kings of Convenience. Når det like vel ender opp med en helt anstendig femmer, er det ganske enkelt fordi jeg tror på henne, fordi musikken hennes er oppriktig yndig, og fordi hun er fransk.

Alt i alt rydder ikke Colleen ny musikalsk mark med The Golden Morning Breaks, men pleier med kyndige hender frem det som fikk en tentativ begynnelse på debutplaten. Så får eksperimenteringen komme på neste utgivelse.