Snöras
Sunny Day Real Estate
Rites of Spring

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mener alvor

Røttene er intakte, følelsene og melodien er fortsatt en viktig del av lydbildet.

Helt siden Undercurrents EP'en kom ut i 2006 har det blitt utallige konserter og spilletid for Death Is Not Glamorous (DING) her i gården. De er et av få band fra disse årene jeg alltid kommer til å hente frem og mimre til med jevne mellomrom. De naive, men velskrevne tekstene til vokalist Christian Medaas, har alltid gått hjem hos meg.

DING har aldri fallt naturlig inn under begrepet "Oslo-hardcore" - og dét gjør de heller ikke med denne utgivelsen, de beveger seg snarere enda lengre unna. DING har mange inspirasjonskilder, men de ligner kun på seg selv. Likevel var det DING som introduserte meg for den musikken jeg hører på i dag, en inngangsportal til undergrunnsmusikken ikke bare i Oslo, men også i resten av Europa. Tenk dere et band som er en blanding av Lifetime og Turning Point, med en klype pop - da har du DING, og det er bortimot perfekt på sitt beste.

Spring Forward er navnet på den tredje utgivelsen. Alle sju låtene er spilt inn uten avbrudd - ett opptak gjennom alle låtene, og som en live opptreden i studio. De har med seg en ny produsent på denne utgivelsen, Dagger fra Livstid og Blood Command. Produksjonen er massiv og upusset, vokalen er mer brutal. Gitarene er mer intense og direkte. De mener alvor, men røttene er intakte, følelsene og melodien er fortsatt en viktig del av lydbildet.

Gutta har spilt sammen i snart syv år, og de har solgt nesten like mange plater som for eksempel Kvelertak, men likevel ikke fått den almenne anerkjennelsen. I hvert fall ikke i Norge. Hardcore har aldri vært allemannseie, og sånn skal det være. Ute i Europa er DING godt kjent i hardcore – og undergrunnsmiljøet, etter mange og lange turneer. Sommeren 2011 er intet unntak, når det spilles sammen med Touche Amore, La Dispute, Comeback Kid og The Dillinger Escape Plan - for å nevne noen.

Men tilbake til Spring Forward. Kvalitativt svinger den voldsomt opp og ned på skalaen og lander et sted midt i mellom. Med fantastiske mellompartier og enkeltlåter der vi får se nye sider ved DING. Men dessverre også noen låter som er masete og monotone og ikke når helt opp.
Defeat Statistics er favoritten, og den låta som skiller seg desidert mest ut av alt DING noen gang har gjort. En fantastisk låt, tungt inspirert av postrock. Den varer i overkant av fem minutter, to minutter inn i låta kommer det en liten pause og postrocken tar helt over. En over all forventning imponerende avslutning på en plate jeg har hørt før. Likte du de to forige skivene til DING, liker du nok denne også. Skuffende lite nytt, men sju intense låter fra DING lagd med hjerte og lidenskap. Om de snuser videre på postrocken, så gleder jeg meg stort til neste album.

Jim O'Rourke - I'm Happy, and I'm Singing, and a 1, 2, 3, 4

(Mego)

Jeg er glad. Jeg synger. Og 1,2,3 nydelige kutt fra alternativscenens vidunderbarn.