DumDum Boys
Turboneger

Skambankt - Skambankt (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Halvbankt

Skambankt følger opp sin hardtslående førsteplate. Men de klarer ikke helt å slå fra seg like hardt denne gangen.

Eliksir er et, på flere måter, mykere album enn den selvtitulerte debuten fra 2004. Vi blir introdusert gjennom mystiske Intro, med stemningsfullt klokkespill. Det gir meg raskt et håp om at denne platen kommer til å bli minst like bra som debuten. Det holder ikke helt inn.

Skambankts første album slo over landet med sine hardtslående tekster, mørke vokal og røffe gitarriff. Vokalist og gitarist Terje "Ted Winthers" Vinterstøs forbilder i Mötorhead skinner fortsatt noe i gjennom i gitarene her, med bandet klarer heldigvis å skille seg ut i forhold til forbildene. Vinterstøs mørke og grove stemme tilfører denne mørke rocken et ekstra lag. For det er nettopp mørk, hard og heftig rock'n roll som er stilen til Skambankt. Det musikalske uttrykket inneholder mye gitar, trommer og bass, gjerne med rom for solopartier for de enkelte å vise seg frem på.

Stemningen er satt når vi blir tatt med inn i andre spor; Nok Et Offer, som har fått bli med videre fra den første platen. Jeg omringes raskt av harde, taktfaste trommeslag ved nytrommis Børge Henriksen. Han gir den nye versjonen et tyngre lag, og den har blitt oppgradert med blant annet en fersk trommesolo. Dette er et frisk pust av en låt som fortjener sin plass også her. Men hvorfor de har valgt å ta den med videre på sin andre utgivelse er jeg ikke helt sikker på. Nok Et Offer har ikke gjennomgått de store forandringene, og den fungerte bra som den var. Men den nye versjonen ligger altså et lite hakk over.

Videre ut i platen blir jeg tatt med på både opp- og nedturer i forhold til Skambankts nye og tidligere musikalske uttrykk. Det svinger fra de hardtslående og grove rockelåtene, typisk fra førstealbumet, til noe mykere spor som virker mer tilrettelagt for lange, skrikende gitarsoloer. Min Eliksir og Angst er to knallharde låter som går under Skambankts røffe uttrykk: Mye og tunge gitarer og bass, sammen med harde trommer og grovbygd vokal - det hele fremført i et forrykende tempo.

Dynasti, Tyster, Idyllillusjonen og Ordets Gud er på sin side gode eksempler på at Skambankt er et band i utvikling. Her minner de faktisk litt om DumDum Boys i stilen. De har utviklet sitt uttrykk til å bli mer enn bare mørke takter og raske toner. På Eliksir tar de oss med på en tur til de noe lysere dalene også. Her bruker ikke Vinterstø den grove vokalen lengre, og de legger inn både lengre gitarsoloer og effekter.

Eliksir blir avsluttet med to spor som gir rom for ettertanke. Idyllillusjonen gir preg av at bandet lar teksten henge litt i luften før de går videre. Dette er en forholdsvis rolig sak med mye gitarbruk, mens Bak Låste Dører rett og slett er en typisk "skru opp og nyt låt", med sine flytende toner og gitarsoloer.

Eliksir er som sagt mykere og mer "publikumsvennlig" enn debuten. Den har et fyldig lydbilde, tekstene er opprørske og politiske, men det musikalske uttrykket er ikke like sterkt. Jeg savner litt av de mer mørke tonene på Eliksir, men de er et band i utvikling og de har utviklet seg i retning av mykere og mer eksperimentelle lydbilder. Den er ikke helt slik jeg hadde forventet. Jeg savner det harde lydbildet som preget debuten, og hadde håpet på et like hardtslående album. Derimot viser Eliksir en oppgradert versjon av Skambankt som ikke slår like hardt mot meg, men likevel gir en følelse av god, moderne norsk rock med røtter tilbake til DumDum Boys og Turboneger.

Shining - Blackjazz

(Indie)

Uansett hvor gammel du er bør du nesten få tillatelse fra mammaen din til å høre på dette.