The Beachwood Sparks
Dufus
Belle & Sebastian

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kids

En herlig og skakk blanding av angst, porno og sjarm fra Det Store Eplet.

Gravølet til Joey Ramone kommer på mange måter på et veldig riktig tidspunkt (om man ser bort ifra det tragiske ved et altfor kort liv). New Yorks punkscene føder i disse dager frem en ny vital musikkscene, som er i ferd med å skaffe seg verdensherredømme i kredible rockkretser. Med band som The Strokes, Les Savy Fav, The Rye Coalition og Moldy Peaches i spissen oppviser det gyldne eplet mye av den fineste musikken man kan få servert i det nye årtusenet. Felles for mange av disse er at de har enten gis ut av et britisk selskap, eller har et forholdsvis større publikum i Europa enn i statene. Dette passer godt inn for Moldy Peaches, som sammen med The Strokes markerer starten på en ny æra for Rough Trade-labelen som har vært nedlagt i en del år.

Musikalsk varter The Moldy Peaches opp med en forunderlig blanding av skakk, skjev lofi-pop, akustisk hippiefolk, old school hiphopestetikk og rytmer og tilsynelatende banale og vulgære lyriske uttrykk for tenåringsangst og udannethet. I det ene øyeblikket er det svært nærliggende å tenke på den skrålende naive The Flaming Lips-låten She Don't Use Jelly eller australske Noise Addicts barnlig naive, men samtidig New York coole virkelighetsbetraktninger. Andre ganger ligger musikken vel så nærme kultgarasjebandet Royal Trux og deres skitne støyscenario, og Sonic Youths gitarutskeielser.

Samtidig legger man inn plass for sjarmen og de enkle melodifraseringene til Jonathan Richman. Bak alt det enkle ligger en sublim postmoderne oppløsning av foreldregenerasjonens sterile kulturelle paradigmer og leveregler gjennom ironi og humor. The Moldy Peaches tar fingeren på dagens tenåringer med nedlasting av porno fra internett, hamburgere, tegneserier, biseksualitet, ukontrollert og tidvis retningsløs seksualitet, crack, corn flakes og kule sykler.

Alle som hadde sansen for Martine og Mirejams drøye sommerhit fra 2000 har mye å se frem til på The Moldy Peaches selvtitulerte debutalbum..