[capsule review in English available]

Painless

Nevermore
Grave Digger

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Et godkjent tilskudd

De finske sliterne returnerer med nok en solid dose heavy-metal.

Dette ensemblet har pumpet ut kvalitetsfylt metal siden den spede starten i 1986, men labre platekontrakter og ditto dårlig distribusjon har gjort sitt til at bandets utgivelser ofte har vært vanskelige å få tak i andre steder enn i hjemlandet Finland. Etter at originalmedlem Marco Hietala takket ja til fast hyre i Nightwish begynte ting imidlertid å falle på plass for gutta, og med nytt plateselskap i form av Spinefarm i ryggen var jeg veldig spent på hva Tarot hadde fått til med Suffer Our Pleasures.

Første låt ut lover da også veldig godt. I åpningssporet I Rule avløses en stemningsfull intro av et groovy parti som på mange måter setter standarden for riffinga på denne skiva; friskt og rått! Det slår meg også raskt at den tidligere nevnte Marco Hietala virkelig har utviklet seg til å bli en kraftfull vokalist, til tider kan han nesten minne litt om selveste Warrel Dane! Neste høydepunkt heter Rider of the Last Day, en godbit som inneholder alle de elementene man forventer av en brillefin heavy-metal hymne; driv, melodi og tyngde.

Dessverre taper låtmaterialet seg utover på skiva, og Suffer Our Pleasures er ikke et album som makter å engasjere lytteren helt fra start til slutt. Låtene blir tidvis veldig like hverandre, noe som bidrar til å gjøre det hele veldig forutsigbart. Kjedelig blir det aldri, til det holder sporene en for høy standard, men en større variasjon hadde på ingen måte gjort denne skiva noe vondt. Tarot får imidlertid pluss i boka for en god og ren produksjon, hvor både instrumenter og vokal kommer godt til sin rett.

Summa summarum er denne plata blitt et godkjent tilskudd til Tarots voksende diskografi, selv om resultatet ble noe svakere enn forventet. Dette bandet har bevist tidligere at de kan skape musikk av ypperlig kvalitet, og i så måte vil nok deres sistefødte fortone seg som et aldri så lite tilbakesteg. Et gjennomført og ærlig stykke heavy/power metal er det vi presenteres for, der man så absolutt ikke finner opp kruttet på nytt. Et låtmateriale som jevnt over er av god standard sørger allikevel for at Tarot ror seg trygt i land med kvikke åretak - men sett i forhold til tidligere prestasjoner har de mye å gå på.