The Tigers Have Spoken - Neko Case (2004)
Middle Cyclone - Neko Case (2009)
The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You - Neko Case (2013)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Brokeback Mountaingirl

Med en stemme som ljomer fra dalom og hard asfalt under bena vender Neko Case tilbake med nok en plate som tar oss fra diners til bedehus.

Det er Stemmen til Neko Case som skiller henne fra de aller fleste, kvinner som menn, i vår samtid. Høyreist, mektig og med en varm fylde dekker den til all skitt og lort, og avslører tindrende fjelltopper og blå himmel. Enten det er som vokalist i The Sadies, Corn Sisters eller i The New Pornographers. Men aller mest når hun får stå frem alene.

Fox Confessor Brings the Flood er intet unntak. Case har igjen komponert en plate bestående av et dusin låter som dyrker den tidløse eleganse og solide styrke. Tradisjonen er den amerikanske, og stilmessig finner vi både standards, country, indierock og gospelhymner i repertoaret hennes. Men platen faller aldri inn i et forutsigbart leie eller blir påtagelig bunden til andre genre enn den Neko Case selv skisserer og styrer med sikker hånd; tenk Brenda Lee fremføre Roy Orbison, eller Patsy Cline synge noveller av Raymond Carver.

Case har gradvis beveget seg bort fra den tradisjonelle fjellvalsen og over mot et mer moderne, variert uttrykk av stolt tristesse koplet til en skarp menneskelig observasjonsevne, da helst av mer tragisk karakter. Fox Confessor... styrkes av hennes evne til å inkorporere ulike tradisjoner inn til sitt eget, og selv om mye skyldes hennes gullstrupe, tekster og produksjon, har hun også med seg en kremtrupp bestående av folk fra Calexcio, Giant Sand, The Band og The Sadies for å nevne noen som gir verdig oppbacking. Disse overøser ikke platen med briljerende overdøvenhet, de lydhøre ringrevene fordeles i forsiktige doser platen gjennom, og platen hadde vel ikke tatt skade av mer fokus også på disse.

Det delikate sound som er gjennomgående her avdekkes allerede fra første spor, Margaret vs. Pauline med rytmeseksjonen godt festet nede i calexicoland og med nydelige pianoganger fra Garth Hudson. Gjennom et relativt kort låtsett (tilsammen cirka 35 minutter) avdekkes lite nonsens og flere høydepunkt, som blant andre fengende og tragiske Hold On, Hold On ("The most tender place in my heart is for strangers, I know it's unkind but my own blood is much to dangerous..."), 50-tallstwangen i Lion's Jaws og mørke The Needle Has Landed. Den knappe lengden skaper ikke rom for å kjede seg i særlig grad, men et par låter av mer episk karakter hadde vel heller ikke skadet helhetsinntrykket.

Uten enorme overraskelsemomenter, umiddelbare låter eller de helt store utfordringene er det ikke gitt at det voldsomme engasjementet vil inntreffe hos alle som spanderer en overfladisk lytt. I hvert fall ikke umiddelbart. Fox Confessor Brings the Flood er nok heller en stayer, som jeg håper og tror vil stå seg over tid. Og av og til er nettopp en helhetlig gjennomføring, god lyrikk og dyktige musikere det viktigste kriteriet for om en plate er vellykket eller ei. For de av dere som kjenner Neko Case vil årets utgivelse innebære en trygghet som er garantert, samt fornøyelsen av å følge med på en artistisk utvikling som er positiv.

Dessuten er det en fryd å anskaffe en plate som er så til de grader gjennomført og lekker. Med et innbydende pappomslag og et rikt illustrert og fyldig innleggshefte er oppfordringen faktisk å kjøpe denne platen, og ikke bare laste den ned fra et tilfeldig nettsted.