Dead Kennedys
Sick Of It All
Straight Ahead

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Reaksjonsevne

Tøff og rå hardcore-punk fra det nord-østlige USA med innslag av forfriskende gitarer.

Til tross for at Red Reaction er utgitt på nederlandske Coalition hører de egentlig hjemme i den nordøstlige delen av USA, nærmere bestemt Massachusetts. Deres Welcome to the Warzone inneholder rå fortpunk basert på New York-hardcore. Ofte går det unna i et sånt tempo at jeg ikke har anelse om hva vokalist Bill vil fortelle meg, og dermed må ty til tekstarket i den grad jeg er interessert. Dette skyldes selvsagt ikke bare tempo, men også diksjon.

Skiva er preget av et lett øvingslokale-sound. Dette hjelper på det rå inntrykket disse gutta ønsker å gi. Upolert frustrasjon beskriver vel uttrykket deres ganske greit. Red Reaction har iblant ganske artige gitarpartier som ligger oppå det tradisjonelle rett-på-kjøret. Sologitarer som legger en ekstra dimensjon til en ellers ganske streit hardcore. Ellers imponerer jo trommis Nate, om ikke med stil så med utholdenhet. Klarer han å gjøre det samme live er det grunn til å bli enda mer imponert.

Jeg kan se for meg at Red Reaction vil slite med å heve seg over mengden av nye hardcoreband. Til det er de hverken interessante eller utfordrende nok å høre på. Enkelte av låtene gir en følelse av ekte sinne og en viss meloditeft, mens andre bare glir unna. Dersom beskrivelsen av stilart frister deg, taper du ingenting på å sjekke ut dette bandet. Låtene høres nok like ut de første gangene, men dette løser seg gradvis opp.

Dersom du går til innkjøp av vinylutgaven av denne skiva, går du glipp av de tre siste låtene. Disse har mer søplete lyd og er nok innspilt på et annet tidspunkt enn resten. Unnlater du å kjøpe noen av utgavene går du glipp av et rovdyr av ei skive. Stygt og slemt, men med en evne til å fascinere.