Curtis Mayfield
The Meters
Otis Redding

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Musikk for sjela

Lee Fields & the Expressions har laget en av de beste soulplatene på år og dag.

Ikke siden mitt første møte med Donny Hathaway har jeg hørt en artist som har gitt meg et så overveldende førsteinntrykk som Lee Fields. Første gang jeg hørte denne plata holdt jeg på å dette i bakken av begeistring med sjokksmak i munnen. My World er den første fullengderen Lee Fields gjør sammen med studiobandet the Expressions, og det låter voldsomt bra. Jeg kan med hånda på hjertet si at dette er en av de fineste soulplatene jeg har hørt på år og dag.

Samarbeidet mellom Lee Fields & the Expressions kom opprinnelig i stand takket være gutta bak det Brooklyn-baserte plateselskapet Truth & Soul, som tok initiativ til det hele. Samme år som Truth & Soul startet opp, slapp Lee Fields & the Expressions singelen Do You Love Me, og seks år senere – sommeren 2009 – ble altså deres første felles album et faktum.

Her oser det kvalitet tvers igjennom, med tekster, arrangementer og låtmateriale i ypperste klasse. Og hvilket band! The Expressions lager fyldig og rå soul, med trommer, bass, gitar, keyboards og vibrafon. Trompet, trombone og saksofon utgjør blåserekka, og sammen lager blåserne det lille ekstra i et supertight band. the Expressions består blant annet av trommis Homer Steinweiss og bassist Thomas Breneck, som har bakgrunn fra Sharon Jones' fabelaktige band the Dap Kings. Det å spille sammen med den strålende retrosoulsangeren Sharon Jones er i utgangspunktet ikke så aller verst, og merittlista til the Expressions blir ikke mindre imponerende med tanke på at de også gjorde en solid jobb på Amy Winehouses Back To Black.

Men nå bruker the Expressions tida si på å spille sammen med Lee Fields. Fields selv er en godt voksen amerikaner som har flere tiår med erfaring.

Han har vært aktiv helt siden syttitallet, og materialet han slapp i begrenset opplag på små selskap i løpet av karrierens første år, har blitt etterspurte samleobjekter blant soulentusiaster rundt omkring. Etter et lengre opphold på åttitallet, kom Fields tilbake med nytt materiale i 1992, og siden den gang har han sluppet ny musikk stadig vekk. I 2005 gjorde han seg bemerket med Stranded In Your Love, en nydelig duett med Sharon Jones & the Dap-Kings, på deres enestående plate Naturally.

Låtene på My World, Fields første album siden Problems (2002), er et knippe enestående soul- og funklåter. Fields lager sanger med lekre strykere og vakre vokalharmonier, men også dype trommerytmer. Tematisk handler plata, som så ofte før i soulsjangeren, om ikke å lykkes med kjærligheten. Titler som Love Comes and Goes og Do You Love Me (Like You Say You Do) bare forsterker inntrykket av at vi har med en kjærlighetssorgtynget mann å gjøre.

På starten av karrieren fikk Fields kallenavnet Little J.B på grunn av den vokalmessige likheten til James Brown, og musikalsk minner han om både Curtis Mayfield, Al Green og Otis Redding. På den aldeles nydelige balladen Honey Dove høres Lee Fields mer enn noe annet ut om Sly & the Family Stone. Lekre gitarriff blandes med myk og smidig vokal, og jeg smelter fullstendig. Fields gjør dessuten er verdig tolkning av Supremes-låta My World Is Empty Without You.

The Expressions tar over styringa på de tre instrumentallåtene plata har å by på. Basslinjene til Thomas Breneck er stødige som fy, og de er akkurat like melodiøse og fyldige som jeg vil at deep soul skal være. Den avsluttende Last Ride er spesielt flott, og gutta fra the Dap Kings viser at de kan enda mer enn å spille sammen med Sharon Jones og Amy Winehouse.

Jeg trodde nesten ikke at folk lagde musikk som dette lengre, men takket være My World har Lee Fields & the Expressions fått meg på bedre tanker. Plata høres ut som den kunne vært laget i Brooklyn i 1973, samtidig som den passer perfekt nesten fire tiår senere. Lee Fields har laget soul omtrent like lenge som sjangeren har eksistert, og My World tyder på at han fortsatt er like aktuell den dag i dag.