Johnny Cash

Aloha My Love EP - Girl From Saskatoon (2003)
This Is Only the Beginning - Girl From Saskatoon (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hee-haw #2

Sweet words and sad goodbyes. Jenta fra Saskatoon rir inn i solnedgangen, hva som kommer etter vet bare Johnny Cash.

"This is only the beginning", proklamerte skranglecountry-favorittene Girl From Saskatoon på sitt kritikerroste debutalbum i 2006, et album som ble gjort ferdig i sorgen etter det tragiske dødsfallet til trommeslager Morten Jørgensen, noe som gjorde trioen til en duo bestående av Nathalie Bekkelund og Jens C. Andreassen. På skiva og fra scener har imidlertid duoen hatt erfarne medmusikanter ved sin side, og sammen skapt herlig stemning med musikk i skjæringspunktet mellom knitrende lo-fi, hissig garage, gylden country & western, glad cowpunk og mørk selvransakelse.

Girl From Saskatoon ble startet i Fredrikstad i 2002, det første albumet kom i 2006, seks år senere kommer oppfølgeren – og kanskje punktumet for bandet. Hva som kommer etter selvtitulert Girl From Saskatoon vet bare Johnny Cash, melder bandet i presseskrivet som følger albumet.

Denne skiven skulle kommet for flere år siden, men ting har tatt tid for duoen som nå (også) er opptatt med andre saker enn musikken. Nathalie Bekkelund venter familieforøkelse i april, mens Jens C. Andreassen har flyttet nordover og jobber som lærer i Hammerfest. Girl From Saskatoon tar altså i beste fall en pause, og det gjør duoen med et album som viser at de vil bli savnet, i alle fall av noen, til tross for liten aktivitet de siste åra.

Cash is King
Johnny Cash (ville fylt 80 år i forrige måned, hvil i fred) er selvsagt med (i ånden) også denne gangen, bandet er tross alt kalt opp etter en av høvdingens legendariske tekstlinjer. Bekkelund & Andreassen dykker fremdeles i musikk med et bein på E6 og det andre på Route 66. Vi snakker om countryrock og tradisjoner uten datostempling, om slitne kneiper og whisky i bøtter og spann, om hjerte, smerte, tårer og såre selvransakelser – alt like gyldig i plankebyen, eller forblåste Hammerfest for den saks skyld, som på andre siden av Atlanteren der den musikalske innflytelsen kommer fra.

Nathalie Bekkelund i vokalt tospann med Jens C. Andreassen har visse likhetstrekk med duoer som Johnny & June og Brett & Rennie Sparks (The Handsome Family), eller kanskje ennå mer presist; Chris & Carla (The Walkabouts). Vokalarbeidet er gjennomgående flott. Stemmene står godt til hverandre, der de veksler mellom leirbål og såre følelser og råe kraftutblåsninger på lokalet. Girl From Saskatoon kan vel ikke akkurat kalles nyskapende, men det er da heller ikke målet til duoen, som sneier innom mye på sin støvete americana-vei og med god margin makter å holde fokuset og interessen oppe gjennom albumets ti låter.

På sin første langspiller hadde duoen studiohjelp fra Geoff Berner og kretsen rundt Peru You (Fredrikstadband som leverte noen fine utgivelser tidlig på 2000-tallet), nå er det folk fra band som Betong Hysteria, Run Dog Run og Valkyrien Allstars som bidrar på stødig vis.

Keep Going
Musikalsk veksler bandet mellom tradisjonell countryinnpakning, strykertung tristesse og støyende utskeielser der både kaktustagget ørkenrock og blåfarget folkrock er hørbar i uttrykket. Lo-fi og garagerocken bandet startet med er forlatt for lengst, selvtitulerte Girl From Saskatoon framviser et band med større musikalsk rom, lekre detaljer og videre rammer. Låtene spriker i uttrykk, men har likevel en slags fellesnevner som binder albumet sammen. Noe av grunnen finner vi kanskje hos produsent Marius Gengenbach, som setter sin signatur på en helstøpt og moden produksjon som hadde fortjent å bli tatt med på landeveien.

På en jevn hånd er det likevel noen kort som er sterkere enn andre. Keep Going (den ferskeste låten) er nedpå i starten, før truende feedback - med hint av Wilco i støymodus – tar over. Nye og oppløftende takter fra Girl From Saskatoon, må vi kunne hevde. She's Too Strong, med praktfulle vokalpartier, cello-støtte og et ømt piano som bakteppe, er en annen bluegrass-duftende toppnotering. Andre høydepunkter er ømme Teenage Kiss og cello-dirrende Box of Loneliness, begge med Bekkelund fremst i et lydbilde der vi finner hint av så vel Satisfied Mind som Amsterdam Stranded.

Girl From Saskatoon er en flott utgivelse i herlig vinylformat, der coverkunsten til Christian Bloom er riktig så smukk og verdt innkjøpsprisen alene. Omslaget står godt til innholdet, og hvis dette blir siste smell fra duoen, etterlater de seg et verdig punktum. Vi kan vel likevel både håpe og tro at Girl From Saskatoon, som tidligere har spilt på noen av de største norske festivalene, en eller annen gang vender tilbake. Dette materialet hadde nemlig gjort seg i livetapping.

Hee-haw!