Spreading Center

Heavy Winged

CD (2009) - Release the Bats

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mayhem i to akter

Blant de mest lovende støyrock-bandene av i dag, her med to livekutt på svensk etikett.

Heavy Winged er virkelig i ferd med å gjøre seg gjeldende på støyrock-scenen. De siste tre-fire årene har de pumpet ut en rekke utgivelser på supre miniselskap som Foxglove, Three Lobed og Not Not Fun, da gjerne CD-R i underkant av 100 eks. Nå har turen kommet til svenske Release the Bats. Spreading Center er trykket i 500 eks. og anbefales alle som liker å dykke ned kranglevoren bråkerock merket psykedelisk lo-fi. Spreading Center er to lange kutt (Loudon 26:15 og Strigoi 26:05). Begge er innspilt live på to ulike steder i USA (Davis, California og New York).

Trioen spiller i en drøss andre mer eller mindre obskure band fordelt på hjemstedene i Brooklyn, Portland og i Vermont (Eternal Tapestry, Bloodbiker, Parlor Wit, Lilum for å nevne noen), denne settingen ser det ut til at de vier framjamma noise. Loudon åpner ganske offensivt, særlig med et trommespill som nærmer seg dødelig metall, psycha gitarsoloer og en hamrende bass. Lydmessig er det ganske simpelt, men det er ikke vanskelig å se for seg at Heavy Winged må være formidable live. Ren maktdemo.

Strigoi åpner sfærisk og bygger seg opp med noen Sonic Youthske gitarlinjer som aldri blir forløst. Heavy Winged åpner ikke melodiske dører, men graver seg gradvis ned i gjørma og ruller seg rundt i dritten mens de drukner i feedback. Jeg liker det! I likhet med førstekuttet trekkes også Strigoi opp igjen, og de siste ti minuttene viser bandets mer søkende sider - eller kanskje de rett og slett ikke klarer å stoppe?

Spreading Center er to litt for lange, men mildest talt forrykende spor av et band som spiller som jordskorpa skulle revne under dem. De kommer nok også best til sin rett i trangt, svett klubblokale en sen kveld, og denne platen gir en smakebit på hvordan det kan arte seg.

PS: Platen ble plassert mellom Heavy Hands og Tim Hecker i CD-hylla. Det passet egentlig akkurat perfekt!