Flaming Sideburns
Cato Salsa Experience

Ways of Falling - The Reilly Express (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Trønderstruck

Et sammensurium av skandinavisk rock ispedd trøkk og godt humør gjør dette til et underholdende, men middels godt stykke musikk.

Dersom man skal generalisere voldsomt kan man si at garagerock-basert punk de siste åra har hatt sterkest fotfeste på det sentrale Østlandet. Oslo, Moss og Harestua er navn som ofte har dukka opp i den sammenheng. I det siste har vel dette spredd seg noe, og nå ønsker en trøndergjeng å ta over trona. Som AC/DC sa "It’s A Long Way To The Top If You Wanna Rock'n'Roll".

The Reilly Express spiller en øs-punk variant av den tidligere nevnte stilarten. Tempo, innstilling og humør kan nok minne noe om The Hives. Forskjellen er at disse gutta har et mer rølpa lydbilde med heseblesende kjellerrock i førti minutter. På enkelte låter, som Million $ Man og The Price, minner de om finske Flaming Sideburns. Not Dead Yet høres litt ut som en forkasta Cato Salsa-låt.

Vokalen er mer punk enn garagerock, mens gitarene veksler mellom de to stilartene. Tempoet er som nevnt oftest høyt og dette er musikk som også bør spilles høyt. Five Alive er vel egentlig en rølpepunklåt. Det samme kan absolutt sies den om støyende tittellåta, som for øvrig avslutter albumet. Denne ender riktig nok i ond metalrock og pling-plong. Nevnes bør også den merkelige Stargazer som bryter med resten av materialet med sin syrebluesrock. Morsom sak, men litt malplassert på et så punka album.

Foreløpig minner nok The Reilly Express litt mye om en b-versjon av flere andre band. Litt skjerping så står de nok meget godt på egne bein. Her og der vises at de veit hva en god rockelåt skal inneholde, men det henger ikke 100% sammen ennå. Likevel vil jeg anbefale folk å sjekke ut The Reilly Express. De har kraften til å være en eksplosjon av et live-band.