Spiritualized
The Velvet Underground

Take Them On, On Your Own - Black Rebel Motorcycle Club (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Den nye rockegenerasjonen

Black Rebel Motorcycle Club innfrir ikke helt hva hypen lover - men nesten.

Black Rebel Motorcycle Club var sammen med The Strokes og The White Stripes et av de mest hypede amerikanske bandene i 2001. I det siste nummeret av NME troner de på forsiden som et av bandene å "se opp for" i 2002. Og det er nok ingen tvil om at de kommer til å gjøre det stort. Men i motsetning til The Strokes og White Stripes, som begge stod for noen av høydepunktene i 2001, klarer ikke B.R.M.C helt å innfri, bare nesten. Kanskje er det litt urettferdig å sammenligne disse bandene, for ingen av dem likner egentlig spesielt på hverandre. Det de har til felles - foruten stor oppmerksomhet i musikkpressen - er at de alle spiller rock med en klar forankring i musikkhistorien. Retro, men med sin egen vri og personlighet.

De henter riktignok alle sin inspirasjon fra forskjellige perioder og steder. New York-baserte The Strokes er påvirket av bysbarn som Television og Velvet Underground, mens The White Stripes fra Detroit spiller sin minimalistiske blues-garagerock med samme energi som The Stooges og MC5 fra samme by. B.R.M.C kommer fra San Fransisco, men har nå base i Los Angeles, og de henter inspirasjon fra blant annet amerikansk 60-talls garagerock og psychedelia, og man kan høre arven etter både The Velvets og Stooges her også. I tillegg høres B.R.M.C tidvis svært britske ut, man kan ane innflytelsen fra band som The Beatles, T-Rex og Led Zeppelin, såvel som nittitalls-band som Stone Roses, Ride, The Jesus and Mary Chain og Spiritualized.

Alt i alt er nok B.R.M.C mer varierte enn tidligere nevnte Strokes og White Stripes, men på et vis er det også deres svakhet. Der de to andre rendyrker sin stil og skaper et distinkt preg på musikken, blir B.R.M.C litt utvannet. Det blir litt vanskelig å sette fingeren på hva som er særegent ved nettopp Black Rebel Motorcycle sin musikk, de befinner seg litt nærmere midten av veien. Dessuten er det ikke alle låtene på det 57 minutter lange albumet som holder mål. Men bevares, jeg skal ikke være noen grinebiter, her er det mange flotte låter også. Klassisk rock'n'roll med drivende bass- og gitarriff, og med indie-estetikk og attitude. Når alt klaffer, slik som på den sugende radio-hiten Whatever Happened To My Rock'n'Roll, er det en fryd for øret. Og etterfølgende Awake viser hvorfor Noel Gallagher utpekte dem som sitt "favourite new band". Her opererer de i lignende musikalsk landskap som Gallagher, men de er ti ganger bedre enn dagens Oasis. Det ser ut som om det er en ny generasjon band på vei, som henter det beste fra rockhistorien og spinner videre på dette, og all heder til B.R.M.C for å være med på å dreie oppmerksomheten mot rocken igjen.

Til slutt vil jeg bare nevne dette: Black Rebel Motorcycle Club har hentet navnet sitt fra motorsykkelklubben til Marlon Brando i The Wild One. Noen synes muligens at det er tøft, men jeg må si at det høres utrolig døvt ut. Mark Eitzel fra American Music Club sa en gang at bandnavnet deres var satt sammen av de tre verste ordene man kunne ha med i et bandnavn. De eneste ordene som var enda verre var 'black' og 'rain', mente han. 'Rebel' og 'motorcycle' er ikke noe særlig det heller.