Alog
Arm

Possible Landscape - Alexander Rishaug (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Rishaugs panorama

Glitrende debut, nytt tilskudd til stammen av ny norsk/europeisk avansert elektronika.

Alexander Rishaug er et av de siste tilskuddene til den voksende elektronika-stammen her til lands. Rishaug er også dermed en av flere norske artister som slutter seg til en fremmadstormende bevegelse av europeisk elektronisk musikk som springer ut fra gutterom og beveger seg inn elektroniske/kunstmusikalske territorier, tidligere forbeholdt akademikere og elektroakustikere. Det befriende med denne nye elektronikaen er at den er mindre tung og mindre akademisk i forhold til det filosofiske, den er lettere å oppfatte, og mer underholdende, samtidig som den beholder den distansen og mystikken man gjerne føler til elektronika.

Rishaug, også kjent fra improv. trioen Arm med Arne Borgan and Are Mokkelbost, slutter altså med Panorama seg til Kim Hiorthøy, John Hegre/Lasse Marhaug i Jazzkammer, Martin Horntveth, Alog og Phonophani: et univers som med tiden blir større og mer interessant i Norge. Takket være selskaper som Smalltown Supersound, Beatservice, Rune Grammofon og konsepter som NO., legges forholdene til rette for norske artister, og elektronikaen får et interessert publikum som strekker seg ut over dette landets grenser. Disse norske selskapene og deres artister nevnes i samme åndedrag som Mego, Mille Plateaux, Basic Channel og Warp, og store artister som blant andre Aphex Twin, Oval, Fennesz, Pole og Pan Sonic.

Panorama er Rishaugs debutplate. Han har allikevel markert seg tidligere gjennom bant annet en remix av Jazzkammers Corn Flex.1.4 på samlealbumet Rolex, en split med Lasse Marhaug kan nytes på Rune Grammofons samler Love Comes Shining Over The Mountain, og han har også gått over bekken gjennom et samarbeid med en annen ung og fremmadstormende kapasitet: improv. jazz saksofonist Håkon Kornstad.

Panorama er en spennende plate som blander mange elementer og teknikker fra den elektroniske sfæren. Den inneholder micro-house, powerbook-elektronika, ambient, cut-up, glitch og field recordings, og har i tillegg den viktige personlige dimensjonen som gir platen helhet og særpreg. Rishaug er på ingen måte en læregutt, men har skapt sin egen greie gjennom et behagelig melankolsk og melodiøst preg.
Rishaug evner å skape helhetlige lydlandskaper gjennom en fragmentarisk tilnærming, noe som tidvis savnes i cut-up'ens og glitchens verden. Den er også mindre kompromissløs enn mange av sine like i elektronikaens verden, jeg vil nevne Aphex Twins drukqs i den sammenheng, Rishaug sier noe utover "just for the hell of it" med sin musikk.
Favorittspor: Svolvær, Time and Place, rga.bit og Food Delivery.

PJ Harvey - Let England Shake

(Island)