The Clash
M.I.A.

Modern Vampires of the City - Vampire Weekend (2013)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Skamløse sommerhits

Vampire Weekend laget for mange lyden av sommeren 2008 - nå har de laget en for sommeren 2010.

Da jeg i sommer intervjuet Vampire Weekend om den kommende utgivelsen Contra, kunne bandets bakmann Rostam Batmanglij berette at platen allerede var ferdig, men at gruppen selv hadde valgt å slippe den på nyåret. Årsaken til dette var enkel; ingen hadde noen som helst rett til å tukle med deres musikalske produkt, som han så på som unikt, fargesprakende og regelrett dritbra.

Man kan bli stum av halvparten så mye arroganse samlet i et menneske. Men så er da også Vampire Weekend et populærkulturelt fenomen som hviler seg tungt på akademia, og er et moderne band i ordets forstand - både på lyrisk og musikalsk nivå. Noe hadde manglet hvis de ikke hadde tro på seg selv.

Kombinasjonen har gjort Vampire Weekend til et fenomen langt utover døgnfluestemplet som ganske raskt synliggjorde seg etter suksessen med debuten fra 2008. VW gjorde alt riktig på forrige plate, og skapte et skamløst fengende album, perfekt for fester på Campus, såvel som klubb og i øreklokker. For mange var debutplaten selve lyden av sommeren 2008. Nå prøver de å lage enda en for 2010.

For at gruppen valgte januar måned som release er neppe tilfeldig. Effekten av å slippe en sommerplate i vinterhalvåret gir hitsene tid til å feste seg til minnet, og som en av årets første utgivelser blir også Contra en som alle legger merke til. Ikke minst for innholdet, som denne gangen viderefører den samme respektløse arrogansen og overskuddet som på førsteplaten. Til tider blir man nesten målløs over hvor rutinerte guttene høres ut, - det er frekt, freidig og apellerende til iskalde vintersinn, sinn som bare venter på den neste store festivalopplevelsen.

Horchata vil bli spilt da, og den vil agere minst like mye bevegelse som Cape Cod Kwassa Kwassa gjorde det en sen sommerkveld på Hove. Holiday spiller på den samme elegante hitformelen, og er så vårkåt, svett og banal at man simpelthen er nødt til å synge med. Noen av Contras låter er mer tilbakelent og reflekterte som til eksempel I Think Ur a Contra og Taxi Cab, men i sin helhet er dette enda en snau halvtime med frodig popeleganse. Så vågal, munnrapp og overprodusert som bare nykommere tør være.

For selv om dette er lett gjenkjennelig Vampire Weekendsk, så er det troen på eget produkt og viljen til å forbli relevant som gjør Contra til nok et stort album fra ungguttene. Og da er det muligens lov til å miste litt kontrollen over sitt ego iblant, - vi er da bare mennesker.