Minor Majority
St. Thomas

El Corazón - Corazon (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Corazón on fire!

De fineste sangene gir forventning om flere plater, mens de svakeste trekker ned helhetsinntrykket på godt gjennomført norsk countryalbum.

De setter fyr på kruttet tidlig, det seks mann sterke country-kollektivet Corazón fra Halden. Fire in the Hole er en hyllest til sjangeren og en stilsikker åpningslåt. Tre år er gått siden debuten, og siden da er det også gjort rom for et navnebytte. Corazón er mindre cowboy enn El Corazón, men det er ikke alltid nødvendig å være så sjangertro i bandnavnet sitt heller. Corazón må sies å operere i sjangeren alternativ country, slik den ble formet av The Jayhawks og Uncle Tupelo på tidlig 90-tall, der det sistnevnte høres veldig mye mer country ut enn det første. Sånn sett legger Corazón seg et sted midt i mellom. Nok om det.

Som sine amerikanske forgjengere er den gode popmelodien nesten vel så viktig som banjo og steelgitar, og på radiosingelen By Your Side treffer Corazón blink. Selv om jeg etter første lytt på radio trodde St. Thomas Hansen hadde tatt turen tilbake til Kai Andersens studio i Halden. Det er en fin popmelodi med countryslep, helt på høyde med de beste hitene fra svirebrødrene i norske band som Jim Stärk og Minor Majority.

Kai Ø. Andersen har produsert flere sterke plater i norsk musikk de seneste årene. Som Ricochets beste album Slo-Mo Suicide, The Margarets' og Number Seven Delis debutplater og St. Thomas' Children of the New Brigade. I tillegg har han hatt teknikerfingrene sine borti betydeligheter som Gåtes debut og Seigmens tidlige 90-tallsplater. Hans studio i Halden er blitt levende og viktig.

På Dust to Shake har han tilført mye, først og fremst et varmt, ungdommelig og lite sidrumpa lydbilde, like fullt med respekt for tradisjonell country. Likevel er det de mest poppete låtene jeg faller mest for her. By Your Side er nevnt, i tillegg er både Always og Shadow Blue gode låter på et gjennomført godt album. Nettopp fordi de ligger lett i øret, og har både radio- og "soundtrack på norsk film"-potensial. Derfor blir også en låt som The Black Cloud vel tradisjonell og banjorunkende for min smak. Selv om steelgitaren frisker fint opp også her. Det er forresten sjelden jeg har hørt det fabelaktige instrumentet så dyktig brukt på en norsk plate som på Dust to Shake. Sgt. Petters to plater og Tussler-plata fra 2004 er to av få som kan sammenlignes.

Når såpass mange låter er nevnt, skal ikke platas aller beste glemmes. Heaven Is a Lonesome Town er en deilig smyger av en countrypop-låt. Varmt og godt, stilig steel-gitar og Ronald Prangs vokal som kommer potensielt til sin beste rett. Er den forresten en hyllest til den norske naturen?

And the trees are whispering
A silent farewell
Sleepy mountains always listening
To what the angels has to say

Før Corazón ber oss tenke etter:

Warning!
Heaven is a lonesome town

Vakkert. Til sammen blir ikke dette en oppsiktsvekkende plate fra et stykke over middels norsk band, men den bærer i aller høyeste grad bud om at alle gode ting er tre. Det er nemlig all grunn til å ønske seg flere plater fra Corazón.