Yo La Tengo
Dinosaur Jr.
Hayden

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Dumpy

James McNew trer ut av skyggen med sin sjette soloplate.

Snart midnatt og lysene i øvingslokalet slukkes. På den andre siden av elven skinner Manhattan like sterkt som alltid. Skyggene av byen kastes inn i det store rommet der Georgia er i ferd med å ta på seg jakken, Ira står ved siden av med bilnøklene i hånden, snur seg halvt i døråpningen og vender seg til James som ser tankefullt ut av vinduet: "Skal du sitte på, James?" McNew snur den tunge kroppen sin, fikler med en kabel og svarer ganske uttrykksløst tilbake: "Nei, jeg tror jeg blir her, jeg. Må rydde litt og..." Han holder inne, ser bort. Ira trekker på skulderne, vinker farvel. McNew hører ekteparet forsvinne leende ut av bygget, og han venter med å slå på forsterkeren igjen inntil han hører bilen forsvinne nedover Hobokens gater. Han rydder plass mellom noen gamle kassetter, Thin Lizzy og Isley Brothers, roter litt med en trommemaskin, stemmer en gitar som ligger igjen og sender ganske snart sin lyse falsett ut i rommet. Nå er det han som er hovedperson. For en stakket stund. It's Dumpy-time.

"I am just a Cowboy, lonesome on the trail..." synger han, og hvis noen hadde ruslet forbi øvingslokalet denne kvelden ville vedkommende kanskje snudd seg og mumlet noe om at det hørtes ut til å være skrekkelig likt Phil Lynott. Og så ville han kanskje vendt blikket oppover mot et lysende vindu og sett konturene av en romslig person med langt krøllete hår og briller. Så ville han blitt stående der nede på bakken, og til tonene av I Wish/You Wish hadde det plutselig slått ham: Det må jo være han derre bassisten i Yo La Tengo, i hvert fall synger han akkurat som på strålende Stockholm Syndrom! Så hadde det kommet flere til nede på gaten, Sue Garner (Run On) og Fontaine Toups (Versus) helt fra byen, og de er selvsagt vågale nok til å stikke opp for å synge litt sammen med denne einstøingen, som egentlig er mest kjent som det stødige tredjehjulet til Yo La Tengo.

James McNew har ingen planer om å bli stående igjen som den stille, forsagte bassisten i et av verdens mest bejublede indie-band. I det stille har han under navnet Dump i flere år gitt ut egne plater, litt sånn på si'. Ymse kvalitet har det vært, men nå er det på tide på at denne verdens kjedeligste mann blir lagt merke til av litt flere enn nærmeste omgangskrets.

I mine ører ga Yo La Tengo ut en noe blek utgivelse med 2003s Summer Sun, og det er James McNew som faktisk står bak årets varmeste plate fra Hoboken-trioen. A Grown-Ass Man er stilmessig variert og upretensiøs, hvor McNew med letthet guider oss mellom svale poprytmer, overstyrt gitarer, soul og Beach Boy-pop. Hans egne låter står ikke noe tilbake for coverversjonene, og mellom den søte duetten Once Upon a Time, der han sammen med Sue Garner vender tilbake til 50-tallets uskyld, til den tøffe versjonen av Cowboy Song er A Grown-Ass Man som en liten seier for alle oss som står i bakgrunnen og heier på outsideren.