Grant Lee Buffalo

Virginia Creeper - Grant-Lee Phillips (2004)
Nineteeneighties - Grant-Lee Phillips (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fin vår-pop

Grant-Lee Phillips har laget ei plate man kan kose seg med lenge.

Dette er første ordinære soloskive fra primus motor og låtskriver i Grant Lee Buffalo. Bandet huskes kanskje best for gode omtaler og mye oppmerksomhet i anledning førsteugivelsen Fuzzy fra 1993. Etter fire album gikk medlemmene fra hverandre. I mellomtiden har frontmannen gitt ut et hjemmesnekret akustisk album. I dag sitter Grant-Lee Phillips igjen med mange av de samme elementene hans tidligere band bygde musikken sin på. Kvalitetspop og rock, stemningsfulle arrangementer og gode melodier.

Det første som slo meg med skiva var de mekaniske trommene. Et litt uventet og uvanlig innslag, men ikke vanskelig å komme over når de gode låtene trenger inn. Mobilize er en videreføring av Grant Lee Buffalo-skivene. En naturlig, litt mer moderne oppfølger. Her er det overvekt av ganske rolige låter, men helheten reddes av noen svært radiovennlige sommerpop-låter. Et eksempel på sistnevnte er Spring Released som har stort hitpotensiale.

På de roligste låtene får jeg små Jeff Buckley-assosiasjoner. Phillips hviske-stønne-stemme sørger for dette. Ellers dukker navn som Ryan Adams og Wilco opp i hodet på de mer up-tempo sangene. Det er disse som virkelig gir liv til Mobilize, og flere av de gode melodiene kan medføre nynning og godt humør i flere dager. Den storslagne tittellåta er glimrende sump-pop, som bringer tankene til Sixteen Horsepower og de siste års Tom Waits-utgivelser, om enn litt penere.

Plata består av en sterk samling låter og er verdt en lytt. Mobilize er ei skive man kan høre om og om igjen uten å bli lei. Den vil nok falle i smak hos gamle Grant Lee Buffalo-fantaster. For dere andre burde dere kjøpe fjorårets samler Storm Hymnal av ovenfor nevnte band samtidig som dere anskaffer denne. Mobilize vil egne seg godt utover våren og sommeren. Med varmegrader og grønt gress vil nok låter som Spring Released og Beautiful Dreamers gjøre seg enda bedre.