Majorstuen
AskerLadden

Moder Norge - Tindra (2011)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Trolsk trio

Trio serverer originale fortolkninger av forfedrenes sanger

Det kresne folkemusikkselskapet ta:lik har gitt oss Tindra og Lukkeleg Vaking. Og ei lykke er det for anmelderen å bidra til å gjøre plata bedre kjent. ta:lik har så langt hatt en profil som nyutsendere av særlig NRK-arkivalia, men her er noe helt nytt og grensesprengende. Så mye nytolkning og stilmøte ser ut til å finne sted i norsk folkemusikkliv for tida, at vi tar Tindra for å være nok et bidrag i den flerstemte bevegelsen.

Tindra er tre unge kvinnelige utøvere med stor kunnskap og høy musikalsk kunnen og ferdighet innen sitt felt, som foruten eldre melodier også har tonesatt tekster av Ragnar Hovland, Jan Magnus Bruheim og en artig "viderediktet" tekst av Petter Dass av det mer fatale slaget. Der Dass slår fast at vi "alle må dø" i tidens fylde, har Thomas Sangholt vendt sitt blikk mot kuflokkene på beite og den sørgelige skjebne som venter dem når slaktebilen kommer til gards. I sannhet, alle må dø.

Musikalsk er arrangementer og framføringer forskjelligartede fra spor til spor, og uhøytideligheten er velkomment tilstede. Jentene kan sine ting, de har den mesterskapets sikkerhet som er grunnlag for sikre, frie tolkninger av eldre sangmateriale. Folkemusikkens tradisjonelle pietet overfor det traderte materialet er i senere år underkastet et nytt blikk og en mengde dyktige yngre utøvere, som Tindra, har gitt nye publikumsgrupper møter med musikkarven som de lukkede og opphøyde miljøer ikke kunne klart. Tindra satser på de sterke melodiene, og er ikke redd for å betone det sangmessige, i visemessig henseende. Lytt til første spor, Hovland-teksten Den store trasten forelsker seg, en poplåt i tradisjonsinstrumentell anretning med feiende refreng og vokal flerstemthet. Den er bestemmende for flere av de andre sporene, tradisjonsdiktning framført med et moderne låtidioms virkemidler men sømløst integrert i en levende historisk ramme.

Vise og "låt"-preget er respektfulle bearbeidelser som åpner stoffet og populariserer folkemusikalske uttrykk i pietet for orignalene. Ren sang og melodi i stevet og slåttens ånd (prøv spor 3). Tindra demonstrerer dessuten til fulle hardingfelas sensuelle og suggererende kraft. For et instrument! Her er det Jorun Marie Kvernberg som trakterer fandens instrument med en schwung som ljomer i sinn og sjel.

I tillegg til dette vil jeg framheve utøverens dialektbruk, der de karakteristiske skarre-r'ene nesten gis en instrumental virkning. Åshild Vetrhus' vokal på spor 6 i kombinasjon med den stemningsfulle fela minner om kombinasjonen Ennio Morricone/Edda Dell'Orso i italienske filmer på 70-tallet, en trolsk, eterisk symbiose.

Et gløtt inn i vår store salmeskatt får vi med Jeg vil råde alle, som her gis tilgode i en utsøkt versjon. Som avslutning på Tindras magnum opus hører vi Kvednafjell, hvis stadig svakere tone reverberer i ørets indre når plata toner ut. En helstøpt avrunding på på den perfekte plate.