The Departing of a Dream Vol. II

Loren Mazzacane Connors

CD (2003) - Family Vineyard / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Drodling Vol II

Er det... et fossefall, eller... en eng med susing fra trærne rundt? Nei, det er... jøss; stillhet.

Loren Connors følger opp fjorårets The Departing Of A Dream med en Volume 2. Den instrumentelle oppskriften er den samme; Connors legger på ny ned relativt milde og kontemplative gitarfigurer over et sett med ambiensgivende tapeopptak av naturlyder. I en overfladisk betraktning kan man således komme i fare for å konkludere med at Vol 2 ikke bærer på noen utvikling fra Vol 1. Det skal man være bittelitt forsiktig med.

Forskjellen mellom albumene ligger nemlig forankret på et svært så subtilt plan, og det krever tålmodighet å finne fram til deres respektive identiteter. Volume 1 var i en til dels eksplisitt grad alvorspreget av Twin Towers-attentatet 11. september 2001, noe Connors signaliserte med et sett improvisasjoner i et mildt og sorgundrende modus. På Volume 2 vil man etter hvert oppleve et beskere uttrykk - et tonespråk preget av uro og en slags innestengt vrede. Klarest kommer det til uttrykk gjennom det episke formaterte åpningssporet 1 (sporene har bare nummer, ikke navn), der Connors' tremolo-belagte gitar flakker hvileløst over en ambiens gitt av dronende basstoner og behandlede naturlyder. På 7 kan man også høre hvordan han bevisst trenger gitarakkordene ut av stillheten, og at vekslingen mellom ro og skarpe gitartoner fyller lydbildet med nettopp; uro. Dette blir særdeles påtakelig dersom du forsøker å roe'n helt ned og bruker skiva som et pulssenkende ambient-verk. I det perspektivet må jeg si at det er ekstra deilig at spor 8 setter albumet tilbake i et mer behagelig gitarklimprende og positivt konkluderende modus.

The Departing Of A Dream Vol 2 er et flott verk og en uansett en fin opplevelse å ta med seg på dager man gjerne tilbringer i horisontalen. Med "bare" 32 minutter er det nok ikke det beste kjøpet for deg som er på utkikk etter et New Age-album for aktiv avspenning. Om du vil begi deg inn i Connors' tonale univers bør uansett ikke kvantiteten være noe mål i seg selv. Du bør snarere gå for kvalitet per tonesammensetting. Det øker også sjansene for at du vil finne stillheten mellom tonene som en ren bonus, og at Connors ettertenksomme ambient kan være mer nødvendig i din hverdag enn du tror.