Taraf de Haidouks
Kronos Quartet
Jan Johansson

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tranedans

Tidløs som naturen: Denne musikken vibrerer mellom imaginære furulegger og brusende bekkefall.

Tranen er en særegen skapning, et fjærkre med verdighet, eleganse og andre egenskaper vi mennesker ynder å projisere på anelsesløse skapninger i naturen. Men flotte er disse store, høyreiste fuglene der de spankulerer rundt på sine langstrakte pipestilkbein og framfører sine revir- og parringsrituelle danser. Det er ingen utbredt fugl på våre breddegrader, så vi synes den er litt eksotisk, stopper opp betrakter den merkelige skapningens underlige parade, halsbuktninger og andre geberder. Ikke å forglemme at vi stopper opp for fuglens gjennomtrengende urhyl som bærer så langt.

Det er fløytisten Jonas Simonson som har hentet inspirasjon til sitt spill fra fuglen på sin plate Crane Dance fra det årvåkne svenske folkemusikkselskapet Nordic Tradition. Han er, i følge presseskrivet, "svensk folkmusiks flöjtguru". Han har deltatt i en rekke sammesetninger og grupper (Groupa, Bäsk, Den Fule med flere), og dette er hans første soloplate.

For alle fløyteentusiaster vil dette by på et spennende møte med en utøver med utstrakt evne til å skape bilder og stemninger med sin musikk. Ikke bare tranedansen, men en rekke av komposisjonene maner fram en tett stemning av nordisk urskog, steppelandskaper og tåkelagte myrer der nøkk og myrgubb vaker i haugene og dammene.

At tranene emigrerer til Marokkos kyststripe for sitt vinteropphold har opplagt foranlediget Simonson til å integrere elementer av arabisk musikk i sine låter, noe både fløytespillet og de øvrige musikernes aktivitet integrerer som dempede elementer i den forøvrig særsvenske musikken.

Det er liksom noe svensk, originalt og uetterlignelig ved Crane Dance, en etterdønning av Jan Johanssons geniale tillemping av folkemusikk til Jazz på Svenska og den særegne skogsstemningen som svenske musikere er så flinke til å mane fram. Enten det er Johansson, Janne Schaffer eller Simonson, de har noe eget her: En billedsterk, intens og tekstural musikk som vibrerer mellom imaginære furulegger og brusende bekkefall. Tidløs som naturen, syklisk som naturen og evig kretsende om en sinnstilstand der jord, vann og himmelen over markerer et eviggyldig ståsted, før tonene lett springer avgårde - inn i skogen. Dette soundet har fascinert mange, og er et av svensk musikks genuine bidrag til verdensmusikken.

Jonas Simonsson former sin musikk med utgangspunkt i denne naturpoetiske formen og legger inn rytmer fra Arabia, bearbeider tradisjonsmateriale som polser, brudemarsj og polonese. Noe kinesisk i den skarpe, spisse spillestilen bringer til tider tankene til tranenes stiliserte dans på gammelt kinesisk porselen. Jo, det er sannelig en dans over både musikalske og geografiske grenser Simonson byr opp til.

La tranene danse ut av din høyttaler denne sommeren ut i de lange vinternettene. Vi trenger slik musikk å søke sammen om her i nord.

Nas - Street's Disciple

(Columbia)