A Celebratory Arm Gesture - Summer Hymns (2001)
Clemency - Summer Hymns (2003)
Clemency - Summer Hymns (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En liten bit av sommeren

Lang EP og nytt materiale med svale sommerhymner fra Georgia.

Summer Hymns fra Athens, Georgia markerte seg i 2003 med den her i landet sterkt neglisjerte Clemency. Oppfølgeren ventes allerede sommeren 2004, men herrene korter ned ventetiden med Fool's Gold. Det er første del av en serie(?) Misra kaller Value Series. Platen selges som en EP, men med ti låter og en spilletid på 29 minutter er det ikke så mye som skiller fra en ordinær fullengder. Opptakene er mest en ryddesjau blant ting de spilte inn i sitt hjemmestudio mens de ventet på å turnere med materiale fra nevnte Clemency. Det er ikke en så helstøpt enhet de har sydd sammen her, men Fool's Gold består heller ikke b-vare.

Bandet kombinerer sløye frontporch-stemninger med en mild, groovy døs et sted mellom 70-talls softrock, americana og garasje-psykedelia. Neil Young og Robert Wyatt smelter til ett hos Zachary Gresham, og han skriver låter som omgir seg med en slags en oppstemt melankoli som vekker til live vage minner om sval sommerbris, rasling i løvet og varme, late kvelder uten ende. Med andre ord er dette musikk som holder vintermørket og snøslapset på en armlengdes avstand. I det minste for en stakket stund.

Gresham omgir seg med et stadig voksende antall musikere som dresser opp hans låter, her med blant annet cello (Heather McIntosh, hvem andre?), Yamaha-keyboards, pedal steel og saksofon. Fool's Gold angir med de to første sporene en retning mer mot Grandaddy og Flaming Lips, og veien er heller ikke lang over til blomsterbarna under fellesnevneren Elephant 6 (særlig tydelig på Fear the Law og What They Really Do). Det er tydelig at de spiller med skuldrene senket, og det er selvsagt tillatt med litt ymse variasjon på en slik, skal vi si, mer uhøytidelig utgivelse. Vi finner også igjen lignende honning-country som Clemencys Feeling In Rafters og Trouble, ikke minst med den første av to coverversjoner de har tatt med her. George Harrisons Behind That Locked Door (fra All Things Must Pass) er et stykke rent solskinn med en saftig pedal steel. It Takes Two er en Johnny 'Guitar' Watson-original, og det nærmeste dette bandet slår ut håret på plate (dette er da også en låt de har spilt en del live). Buttonflies (med Down By Law-varianten "You can steal my heart, but not my Calvin Klein...") og It's Just Not Right er Summer Hymns på sitt mest inderlige, men begge er dessverre så altfor korte. Capsized og No Butlers er like nydelige og bikker heldigvis et par minutter, men igjen sitter jeg tilbake med en prikkende lengten etter å høre disse låtene utvikle seg ytterligere.

Litt ufullstendig, og med små unntak for de ikke så velsmurte Pharmon og Crazy Baby, det er lite som ødelegger illusjonen av sommer og varme når Fool's Gold smyger ut av høyttalerne. Og Summer Hymns har om ikke annet minnet om at de er et band å regne med også i 2004.